Zakaz konkurencji. Masz już taki aneks do umowy?

Zakaz konkurencji. Masz już taki aneks do umowy?

Dodano: 
Praca biurowa
Praca biurowa Źródło: Unsplash / Christina @ wocintechchat.com
Pracownik może – zgodnie z prawem – pracować w kilku miejscach, mieć ten sam zakres obowiązków i nie informować o tym swoich pracodawców. Ci mogą jednak skutecznie zabezpieczyć się przed utratą firmowych tajemnic i pokrzyżować plany pracowników.

Z badania „Jak dorabiają Polacy”, przeprowadzonego przez SW Research w sierpniu 2024 roku, wynika, że aż 45,2 proc. Polaków dorabia do pensji. To niemal cztery punkty procentowe więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe, niemal 60 proc. ankietowanych wskazało, że planuje poszukać dodatkowego zarobku w ciągu najbliższych miesięcy.

Od kwietnia 2023 roku pracodawcy nie mogą zakazywać swoim pracownikom dodatkowej pracy w innych firmach. Mało tego, Kodeks pracy stanowi także, że pracownicy nawet nie muszą swoich pracodawców informować o dodatkowym zatrudnieniu. Z takiego stanu rzeczy polscy pracodawcy są niezadowoleni.

Zmęczenie, brak motywacji i utrata tajemnic firmy

Zmiany zostały wprowadzone po wdrożeniu do polskiego prawa dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE). Pracodawców one jednak zupełnie nie cieszą. Jak wynika z czerwcowego raportu Aplikuj.pl, ponad połowa z nich (55 proc.) uważa, że prawo powinno dawać im możliwość weryfikowania dodatkowych form zatrudnienia pracownika.

Zdecydowanie przeciwnych temu pomysłowi jest tylko 39 proc. właścicieli firm, a 6 proc. ocenia pomysł raczej negatywnie. Większość pracodawców widzi w takim działaniu zagrożenie – boi się utraty pracownika, jego zmęczenia, zmniejszonej motywacji, nieodpowiedniego wykorzystania godzin pracy, a nawet wpływu dorabiania na wizerunek całego przedsiębiorstwa. Nic więc dziwnego, że pracodawcy chcą kontrolować sytuację – tłumaczyła na łamach Infor.pl Izabela Foltyn, dyrektor handlowy w Aplikuj.pl.

Zakaz konkurencji coraz popularniejszy

Rozwiązaniem sytuacji jest podpisanie z pracownikiem umowy o zakazie konkurencji. Już 48 proc. badanych polskich firm zdecydowało się na takie regulacje.

Zgodnie z Art. 101 Kodeksu pracy pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec swojego przełożonego, ani też podejmować pracy w firmach, które taką działalność prowadzą. Dodatkowo, art. 100 § 1, nakłada na pracownika obowiązek dbania o dobro zakładu pracy oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.