Za takie usterki diagnosta nie odda ci dowodu rejestracyjnego. Lista jest długa

Za takie usterki diagnosta nie odda ci dowodu rejestracyjnego. Lista jest długa

Dodano: 
Warsztat samochodowy
Warsztat samochodowy Źródło: Pexels / Malte Luk
Istnieje wiele powodów, które nie pozwolą diagnoście oddać dowodu rejestracyjnego Twojego samochodu. Lepiej napraw je przed przeglądem.

Lista powodów dla których diagnosta podczas przeglądu technicznego może zatrzymać nasz dowód rejestracyjny jest całkiem długa. Zadecydować o niezaliczeniu przeglądu mogą często rzeczy, o których zapomniemy lub nawet nie mamy świadomości istnienia danej usterki. Najczęstsze z nich wymienił dziennik.pl.

Kiedy diagnosta zabierze nam dowód rejestracyjny

Od 1 czerwca 2024 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów. Diagnosta kieruje się kryteriami zawartymi w odpowiednim rozporządzeniu, a usterki klasyfikowane jako poważne (UP) lub niebezpieczne (UN) skutkują negatywnym wynikiem badania. W przypadku usterek niebezpiecznych dowód rejestracyjny jest zatrzymywany elektronicznie w systemie CEP.

Po negatywnym badaniu kierowca otrzymuje zaświadczenie z wykazem usterek i ma 14 dni na ich usunięcie. Jeśli wróci na stację w tym czasie, płaci jedynie za weryfikację, a nie za całe badanie. Pozytywny wynik „poprawkowego” badania pozwala przywrócić ważność dowodu rejestracyjnego bez konieczności wizyty w urzędzie.

Do częstych usterek poważnych należą m.in. wycieki z amortyzatorów, zużycie elementów zawieszenia i układu kierowniczego, różne opony na jednej osi, uszkodzone światła czy kontrolki ABS i poduszek powietrznych. Takie usterki skutkują negatywnym wynikiem badania, ale nie zatrzymaniem dowodu.

Usterki niebezpieczne, jak pęknięty przewód hamulcowy, spaliny w kabinie, zużyte opony z widocznym kordem czy mocne pęknięcia szyby, skutkują natychmiastowym wirtualnym zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i wykluczają pojazd z ruchu.

38 usterek, które spowodują utratę dowodu rejestracyjnego

Jedną z częstszych przyczyn negatywnego wyniku badania technicznego jest brak zamontowanego lub niesprawnego urządzenia kontrolnego emisji spalin w samochodach benzynowych. Przeróbki lub niesprawność tego systemu mogą prowadzić do przekroczenia norm emisji i zwiększenia zanieczyszczenia środowiska. Oto lista 38 powodów, które doprowadzą do zatrzymania naszego dowodu rejestracyjnego, przygotowana przez dziennik.pl.

  1. Nieszczelności w układzie wydechowym silnika benzynowego wpływają na wyniki pomiarów emisji spalin. Taki stan może również powodować hałas i stwarzać zagrożenie dla zdrowia użytkowników pojazdu.
  2. Uszkodzenie klosza świateł pozycyjnych, bocznych lub przednich skutkuje niewłaściwym rozpraszaniem światła. Może to znacząco pogarszać widoczność pojazdu na drodze, szczególnie po zmroku.
  3. Pęknięcia lub odbarwienia na szybie (zarówno szklanej, jak i z tworzywa) mogą utrudniać kierowcy widoczność. Tego typu uszkodzenia obniżają również ogólne bezpieczeństwo pojazdu.
  4. Brak dokumentu z Transportowego Dozoru Technicznego oraz tabliczki znamionowej potwierdzającej sprawność zbiornika LPG lub CNG może skutkować niedopuszczeniem pojazdu do ruchu. Diagnosta traktuje taki brak jako poważne naruszenie przepisów.
  5. Zbyt duże odchylenie wartości zbieżności kół od normy oznacza nieprawidłowe ustawienie geometrii zawieszenia. Taki stan może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon i pogorszenia właściwości jezdnych pojazdu.
  6. Nadmierne zużycie przegubów układu kierowniczego obniża precyzję prowadzenia pojazdu. W skrajnych przypadkach może dojść do utraty kontroli nad samochodem.
  7. Hamulce nieskuteczne po jednej stronie w postojowym układzie hamulcowym prowadzą do nierównomiernego zatrzymywania pojazdu. Może to być szczególnie niebezpieczne podczas postoju na wzniesieniu.
  8. Zużycie klocków lub okładzin w układzie hamulcowym znacząco obniża skuteczność hamowania. W przypadku ich nadmiernego zużycia może dojść do uszkodzenia tarcz hamulcowych.
  9. Uszkodzenie światła cofania powoduje, że inni uczestnicy ruchu nie są informowani o manewrze cofania. Brak tej informacji może prowadzić do kolizji.
  10. Zły stan techniczny podłogi pojazdu lub jej niepewne mocowanie wpływa na sztywność konstrukcji. Może to mieć znaczenie w przypadku kolizji, gdyż obniża zdolność nadwozia do absorpcji energii uderzenia.
  11. Przekroczenie dopuszczalnych norm emisji zanieczyszczeń przez silniki Diesla skutkuje nieprzejściem badania technicznego. Może to być efektem niesprawnego filtra cząstek stałych lub nieprawidłowego działania układu paliwowego.
  12. Hamulec awaryjny (pomocniczy) nieskuteczny na jednym kole wskazuje na nierównomierne działanie układu. Może to skutkować niekontrolowanym przemieszczeniem się pojazdu w sytuacjach awaryjnych.
  13. Brak świateł drogowych lub mijania albo ich niesprawność poważnie ogranicza widoczność kierowcy. To jedna z najczęstszych przyczyn negatywnego wyniku badania technicznego.
  14. Uszkodzony układ ABS, sygnalizowany przez kontrolkę ostrzegawczą, świadczy o braku wspomagania w sytuacjach awaryjnego hamowania. Jego niesprawność wydłuża drogę hamowania i zmniejsza stabilność pojazdu.
  15. Niepewne mocowanie lamp pozycyjnych i obrysowych może prowadzić do ich przesuwania się lub wypadania. To bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
  16. Zbyt mała siła hamowania na jednym kole roboczego układu hamulcowego wpływa na nierównomierne zatrzymywanie pojazdu. W skrajnych przypadkach auto może zjeżdżać na bok podczas hamowania.
  17. Nieszczelny układ wydechowy może powodować nadmierny hałas oraz przedostawanie się spalin do kabiny. Jest to zagrożenie zarówno akustyczne, jak i zdrowotne.
  18. Zły stan przewodów hamulcowych, grożący pęknięciem, jest bezpośrednim zagrożeniem bezpieczeństwa jazdy. Utrata ciśnienia w układzie hamulcowym może uniemożliwić zatrzymanie pojazdu.
  19. Uszkodzenie światła oświetlającego tylną tablicę rejestracyjną sprawia, że tablica staje się niewidoczna po zmroku. To naruszenie przepisów i przyczyna negatywnego wyniku przeglądu.
  20. Pęknięcie lub uszkodzenie resoru w zawieszeniu wpływa na stabilność jazdy, szczególnie na nierównościach. Może też doprowadzić do całkowitej awarii zawieszenia.
  21. Nieskuteczność hamulca postojowego oznacza, że pojazd może się samoczynnie przemieścić. Taki stan jest szczególnie groźny na pochyłościach.
  22. Opóźnione działanie hamulców na jednym z kół wskazuje na problem z równomiernym ciśnieniem w układzie. Może to doprowadzić do niespodziewanego zachowania pojazdu podczas hamowania.
  23. Brak odpowiedniego oświetlenia tablicy rejestracyjnej również stanowi podstawę do niezaliczenia badania. Pojazd musi być widoczny i możliwy do identyfikacji w każdych warunkach.
  24. Nieskuteczność układu hamulcowego w zakresie minimalnym określonym w przepisach jest jedną z głównych przyczyn negatywnego wyniku badania. Oznacza, że droga hamowania jest zbyt długa.
  25. Zakleszczanie się hamulców roboczych wskazuje na nieprawidłowe działanie tłoczków lub cylinderków. Może to prowadzić do nadmiernego nagrzewania się układu i pogorszenia jego efektywności.
  26. Przekroczenie norm emisji spalin przez silniki benzynowe może być wynikiem niesprawnej sondy lambda, katalizatora lub innego elementu układu wydechowego. Wysoka emisja szkodzi środowisku i zdrowiu ludzi.
  27. Uszkodzenie świateł pozycyjnych, bocznych i obrysowych skutkuje niepełnym oświetleniem pojazdu. To ogranicza jego widoczność i zwiększa ryzyko kolizji.
  28. Zbyt płytki bieżnik opon to częsty powód negatywnego wyniku badania technicznego. Opony bez odpowiedniego bieżnika mają znacznie gorszą przyczepność.
  29. Awaria układu SRS, sygnalizowana przez kontrolkę, oznacza brak działania poduszek powietrznych w razie wypadku. To znacznie obniża poziom bezpieczeństwa w pojeździe.
  30. Korozja elementów konstrukcyjnych, która wpływa na sztywność nadwozia, jest poważnym zagrożeniem. Osłabia strukturę pojazdu i jego odporność na uszkodzenia.
  31. Brak działania świateł STOP uniemożliwia poinformowanie kierowców jadących z tyłu o hamowaniu. To znacznie zwiększa ryzyko najechania.
  32. Nieprawidłowa granica światła i cienia w światłach mijania może oślepiać innych uczestników ruchu. Może też skutkować ograniczoną widocznością dla kierowcy.
  33. Wycieki płynów z pojazdu, takich jak olej czy płyn chłodniczy, mogą być niebezpieczne dla środowiska. Często również są oznaką poważnych usterek technicznych.
  34. Uszkodzone lub wyciekające amortyzatory pogarszają przyczepność kół do nawierzchni. Pojazd staje się mniej stabilny, szczególnie podczas pokonywania zakrętów.
  35. Jeśli hamulec działa tylko po jednej stronie, pojazd może ściągać podczas hamowania. To poważne zagrożenie, szczególnie przy wyższych prędkościach.
  36. Brak oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej skutkuje jej niewidocznością w nocy. To jedno z podstawowych wymagań formalnych pojazdu.
  37. Luzy w przegubach drążków kierowniczych obniżają precyzję prowadzenia auta. To może doprowadzić do trudności w utrzymaniu toru jazdy.
  38. Zużycie sworzni lub ich łożysk w zawieszeniu powoduje niestabilność pojazdu. Skutkuje to również nadmiernym hałasem i pogorszoną amortyzacją.

Czytaj też:
22 tys. zł kary za zwykłe auto spalinowe. Unia wyśrubowała przepisy