Dyskont już nie wystarczy. Do Polski wchodzą hiperdyskonty

Dyskont już nie wystarczy. Do Polski wchodzą hiperdyskonty

Dodano: 
Młoda dziewczyna w wózku sklepowym
Młoda dziewczyna w wózku sklepowym Źródło: Pixabay / Vika_Glitter
Nowy model sklepów już obecny w Polsce. Zwyczajowe 2500 metrów kwadratowych hipermarketu zostało zastąpione hiperdyskontem o powierzchni 6 tys. metrów kwadratowych.

Mieszkańcy Zabrza i Poznania mają okazję poznać nowy model sklepów. W tych dwóch miastach dyskonty i hipermarkety mają już konkurencję w postaci dwóch hiperdyskontów. To sklepy o powierzchni około 6 tysięcy metrów kwadratowych. Średnia powierzchnia sklepów sieci Biedronka w Polsce to około 700 metrów kwadratowych a hipermarkety Auchan – 2500 metrów kwadratowych.

Polacy najczęściej robią zakupy w dyskontach

Dyskont to sklep samoobsługowy, który sprzedaje towar w ograniczonym asortymencie i w niskich cenach. Ma średnio mniej niż 1000 metrów kwadratowych powierzchni i około 50 proc. udziału marek własnych w ofercie.

Z danych NIQ, pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych wynika, że w 2023 roku do dyskontów należało 37 proc. udziałów w wartości detalicznego rynku spożywczego w Polsce (rok wcześniej było to 35 proc.). Drugą siłą na rynku wciąż pozostają lokalne sklepy spożywcze, do których w 2023 roku należało 31 proc. udziałów. To o jeden procent mniej niż w 2022 roku. Na trzecim miejscu są supermarkety, które podbiły ok. 14 proc. polskiego rynku.

Produkty prosto z palet

Francuska siec sklepów Auchan testuje w Polsce nowy koncept handlowy pod marką Atac Hiper Discount by Auchan. Hiperdyskonty mają się wyróżniać na rynku niskimi cenami, dodatkowo obniżonymi rabatami przy zakupie większej liczby tych samych produktów.

Biuro prasowe sieci podało, że w ofercie znajdzie się ok. 13 tys. artykułów. "Utrzymaniu niskiego poziomu cen w nowych sklepach sprzyjać będzie optymalizacja doboru oferty produktowej". Sieć Auchan wyjaśnia, że "w przypadku znaczącej części asortymentu", wprowadzono sprzedaż bezpośrednio z palet. na tym nie koniec. Nowa koncepcja sklepu obejmuje także zmniejszone zużycie energii elektrycznej, m.in. przez redukcję witryn chłodniczych, a także minimalizowanie inwestycji w materiały dekoracyjne i reklamę sklepów.