W marcu 2025 roku Pedro Soares dos Santos, prezes portugalskiej firmy Jeronimo Martins zapowiedział osiągnięcie 50 mld euro sprzedaży do roku 2030. To oznacza niemal 50 proc. wzrost – z poziomu 33 mld euro w 2024 roku.
Polacy dobrze znają tę firmę, ponieważ w Polsce prowadzi popularną sieć sklepów Biedronka, a co więcej – to właśnie w Polsce osiąga 72 proc. swoich przychodów. Ale, aby tak znacząco zwiększyć sprzedaż, trzeba mieć jeszcze więcej sklepów.
Portugalczycy mają ochotę na francuską sieć w Polsce
Portal propoertynews.pl zwrócił uwagę na dużą transakcję we Włoszech. Włosi we wrześniu pożegnają się z francuską siecią sklepów Carrefour. Kupuje ją włoska firma NewPrinces. Wartość tej transakcji to około 1 mld euro, w tym około 1 188 sklepów w całym kraju.
Zdaniem analityków, na których powołuje się Bloomberg przewidują, że celem właściciela Biedronki może być polska część sieci Carrefour – zwłaszcza, że spółka prowadzi przegląd aktywów, a we wrześniu może sfinalizować sprzedaż włoskiej spółki. O ile zgodę na taką transakcję wyrazi urząd antymonopolowy.
Jak Jeronimo Martins rozwinęła w Polsce Biedronkę?
Strategia właściciel sklepów Biedronka zakłada w 2025 roku wydanie blisko 1,1 mld euro głównie na rozwój w Polsce, ale także otwarcie nowych sklepów na Słowacji (pierwsze 4 już działały w pierwszym kwartale 2025 roku) i w Kolumbii (sieć Ara). W planach jest również udział w agrobiznesie.
Aby rozwinąć sieć sklepów Biedronka, portugalski właściciel przejął na początku lat 90. sklepy formy Eurocash, a w 2008 roku sklepy Plus.
Dotychczasowe projekty agrobiznesowe Jeronimo Martins to inwestycje w produkcję mięsa, nabiału oraz ryb, na które portugalska firma zdecydowała się w 2021 roku.
Czytaj też:
Zmiany w aplikacji i na karcie Moja Biedronka. Pożegnanie z dwiema funkcjami