Odroczona płatność to umowa między sprzedawcą a kupującym, która pozwala na przesunięcie terminu zapłaty za zakupione towary lub usługi na późniejszy, z góry znany obu stronom umowy termin.
Sieć sklepów Żabka testuje wprowadzenie usługi odroczonych płatności pod nazwą „Kup teraz, zapłać później”. Nową funkcję w aplikacji Żabka na początku lipca 2025 roku zauważyli jej użytkownicy.
Limit 50 zł na odroczone zakupy w aplikacji Żabki
Żabka wkrótce zaoferuje swoim klientom limit wynoszący 50 zł, który będzie można wykorzystać podczas pojedynczego zakupu. To oznacza, że klient może zapłacić później za produkty do tej kwoty, a należność musi zostać uregulowana w ciągu 14 najbliższych dni.
Po upływie tego czasu środki zostaną automatycznie pobrane z podpiętej wcześniej do aplikacji Żabki karty płatniczej. Nowa funkcja ma zwiększyć wygodę i elastyczność płatności za zakupy.
Nie jest jeszcze wiadomo, czy kwotowy limit obejmuje cały asortyment Żabki, czy też pojawią się ograniczenia – np. na alkohol, papierosy czy vouchery.
Jaki rodzaj płatności za zakupy najczęściej wybierają Polacy?
Według raportu „E-commerce w Polsce 2020” stworzonego przez Gemiusa dla E-commerce Polska, niemal 5,5 proc. ankietowanych przynajmniej raz w życiu skorzystało z odroczonych płatności. „W ciągu 3-4 lat, taka forma płatności osiągnie nawet 20 proc. wartości polskiego e-commerce” – prognozowali pięć lat temu eksperci Gemiusa.
Okazało się, że w 2024 roku więcej Polaków decydowało się na rozłożenie płatności na raty lub na odroczenie spłaty:
- płatności odroczone: 25 proc. (wzrost z 16 proc. w 2023 roku),
- płatności ratalne: 22 proc. (wzrost z 17 proc. w 2023 roku).
Z tej formy płatności chętniej korzystają kobiety (58 proc.) niż mężczyźni – 42 proc. To bardzo popularna usługa w grupie wiekowej 25-34 lata. W I półroczu 2025 roku wartość nowo udzielonych płatności odroczonych (BNPL) wyniosła w Polsce 6,3 mld zł. Aktywnie korzysta z tej formy płatności 1,48 mln osób, a łącznie z tej formy finansowania skorzystało już 2,86 mln klientów, realizując 130 mln transakcji – podał BIK.
Najpopularniejszą metodą płatności w 2025 roku w Polsce pozostaje BLIK, który wskazało aż 58 proc. e-konsumentów jako swoją ulubioną formę zapłaty z zakupy. Co więcej, 98 proc. badanych zna BLIKA, co czyni go najbardziej rozpoznawalnym rozwiązaniem na rynku. 11 proc. badanych korzysta w czasie zakupów z karty płatniczej. Tyle samo osób zadeklarowało używanie przelewu online. Pozostałe rodzaje płatności to:
- Przelew tradycyjny – 8 proc.
- Portfel elektroniczny – 7proc.
- Visa Mobile – 1 proc.
Czytaj też:
Chcesz Paczkomat InPost? Allegro i tak zmieni na Allegro Delivery