273 zł plus do emerytury. Załapią się określone osoby

273 zł plus do emerytury. Załapią się określone osoby

Dodano: 
Pieniądze
Pieniądze 
Dodatek ratowniczy w wysokości 273 zł może być dużą pomocą dla domowego budżetu emerytów. Wypłata w tej kwocie już od jutra.

Dodatek ratowniczy, który do tej pory wynosił 258 zł, od 1 marca zostanie zwaloryzowany do kwoty 273 zł. Można otrzymywać go co miesiąc, trzeba jednak spełnić konkretne warunki, które jasno określają osoby mogące składać wnioski. O warunkach przyznania świadczenia pisze forsal.pl.

Dodatek ratowniczy 273 zł dla wybranych emerytów

Od 1 marca 2025 r. świadczenie ratownicze wzrasta z 258 zł do 273 zł miesięcznie, co oznacza podwyżkę o 15 zł zgodnie z tegorocznym wskaźnikiem waloryzacji na poziomie 5,5 proc. Jest to kwota brutto, od której nie odprowadza się podatku dochodowego ani składek zdrowotnych, więc emeryci otrzymują pełną sumę na konto. Świadczenie to przysługuje seniorom, którzy przez lata aktywnie działali w służbach ratowniczych, i zostało wprowadzone ustawą z 17 grudnia 2021 r.

Dodatek jest wypłacany na stałe i nie zależy od wysokości podstawowej emerytury. Co roku w marcu podlega waloryzacji, co stopniowo zwiększa jego wartość. Wypłatą zajmuje się Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA, a według ministerialnych danych świadczenie otrzymuje już ponad 112 tys. osób, głównie z województw mazowieckiego, wielkopolskiego i lubelskiego.

Warunki przyznania świadczenia ratowniczego

Świadczenie ratownicze przysługuje byłym strażakom OSP i ratownikom górskim, którzy spełniają określone warunki. Mężczyźni muszą wykazać minimum 25 lat czynnej służby, a kobiety co najmniej 20 lat. Wiek uprawniający do dodatku to 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Konieczne jest również udokumentowanie działalności ratowniczej przed 31 grudnia 2011 roku. Jako dowody służą zaświadczenia z Państwowej Straży Pożarnej, a w przypadku wcześniejszych działań – oświadczenia świadków, z których przynajmniej jeden powinien pełnić funkcję publiczną lub pracować w administracji samorządowej.

Osoby spełniające kryteria muszą złożyć wniosek do komendanta powiatowego lub miejskiego PSP, dołączając dokumenty potwierdzające udział w akcjach, świadectwa świadków (jeśli wymagane) oraz dowód tożsamości. Komendant analizuje zgromadzone materiały i wydaje decyzję w formie pisemnej. W razie odmowy przysługuje odwołanie do komendanta wojewódzkiego PSP. Po pozytywnej decyzji świadczenie wypłacane jest dożywotnio, bez konieczności ponownego składania wniosku.

Czytaj też:
Szykuje się specustawa dla emerytów. Mają odzyskać sporo pieniędzy