Lista powodów dla których diagnosta podczas przeglądu technicznego może zatrzymać nasz dowód rejestracyjny jest całkiem długa. Zadecydować o niezaliczeniu przeglądu mogą często rzeczy, o których zapomniemy lub nawet nie mamy świadomości istnienia danej usterki. Najczęstsze z nich wymienił dziennik.pl.
Kiedy diagnosta zabierze nam dowód rejestracyjny
Od 1 czerwca 2024 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów. Diagnosta kieruje się kryteriami zawartymi w odpowiednim rozporządzeniu, a usterki klasyfikowane jako poważne (UP) lub niebezpieczne (UN) skutkują negatywnym wynikiem badania. W przypadku usterek niebezpiecznych dowód rejestracyjny jest zatrzymywany elektronicznie w systemie CEP.
Po negatywnym badaniu kierowca otrzymuje zaświadczenie z wykazem usterek i ma 14 dni na ich usunięcie. Jeśli wróci na stację w tym czasie, płaci jedynie za weryfikację, a nie za całe badanie. Pozytywny wynik „poprawkowego” badania pozwala przywrócić ważność dowodu rejestracyjnego bez konieczności wizyty w urzędzie.
Do częstych usterek poważnych należą m.in. wycieki z amortyzatorów, zużycie elementów zawieszenia i układu kierowniczego, różne opony na jednej osi, uszkodzone światła czy kontrolki ABS i poduszek powietrznych. Takie usterki skutkują negatywnym wynikiem badania, ale nie zatrzymaniem dowodu.
Usterki niebezpieczne, jak pęknięty przewód hamulcowy, spaliny w kabinie, zużyte opony z widocznym kordem czy mocne pęknięcia szyby, skutkują natychmiastowym wirtualnym zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i wykluczają pojazd z ruchu.
38 usterek, które spowodują utratę dowodu rejestracyjnego
Jedną z częstszych przyczyn negatywnego wyniku badania technicznego jest brak zamontowanego lub niesprawnego urządzenia kontrolnego emisji spalin w samochodach benzynowych. Przeróbki lub niesprawność tego systemu mogą prowadzić do przekroczenia norm emisji i zwiększenia zanieczyszczenia środowiska. Oto lista 38 powodów, które doprowadzą do zatrzymania naszego dowodu rejestracyjnego, przygotowana przez dziennik.pl.
- Nieszczelności w układzie wydechowym silnika benzynowego wpływają na wyniki pomiarów emisji spalin. Taki stan może również powodować hałas i stwarzać zagrożenie dla zdrowia użytkowników pojazdu.
- Uszkodzenie klosza świateł pozycyjnych, bocznych lub przednich skutkuje niewłaściwym rozpraszaniem światła. Może to znacząco pogarszać widoczność pojazdu na drodze, szczególnie po zmroku.
- Pęknięcia lub odbarwienia na szybie (zarówno szklanej, jak i z tworzywa) mogą utrudniać kierowcy widoczność. Tego typu uszkodzenia obniżają również ogólne bezpieczeństwo pojazdu.
- Brak dokumentu z Transportowego Dozoru Technicznego oraz tabliczki znamionowej potwierdzającej sprawność zbiornika LPG lub CNG może skutkować niedopuszczeniem pojazdu do ruchu. Diagnosta traktuje taki brak jako poważne naruszenie przepisów.
- Zbyt duże odchylenie wartości zbieżności kół od normy oznacza nieprawidłowe ustawienie geometrii zawieszenia. Taki stan może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon i pogorszenia właściwości jezdnych pojazdu.
- Nadmierne zużycie przegubów układu kierowniczego obniża precyzję prowadzenia pojazdu. W skrajnych przypadkach może dojść do utraty kontroli nad samochodem.
- Hamulce nieskuteczne po jednej stronie w postojowym układzie hamulcowym prowadzą do nierównomiernego zatrzymywania pojazdu. Może to być szczególnie niebezpieczne podczas postoju na wzniesieniu.
- Zużycie klocków lub okładzin w układzie hamulcowym znacząco obniża skuteczność hamowania. W przypadku ich nadmiernego zużycia może dojść do uszkodzenia tarcz hamulcowych.
- Uszkodzenie światła cofania powoduje, że inni uczestnicy ruchu nie są informowani o manewrze cofania. Brak tej informacji może prowadzić do kolizji.
- Zły stan techniczny podłogi pojazdu lub jej niepewne mocowanie wpływa na sztywność konstrukcji. Może to mieć znaczenie w przypadku kolizji, gdyż obniża zdolność nadwozia do absorpcji energii uderzenia.
- Przekroczenie dopuszczalnych norm emisji zanieczyszczeń przez silniki Diesla skutkuje nieprzejściem badania technicznego. Może to być efektem niesprawnego filtra cząstek stałych lub nieprawidłowego działania układu paliwowego.
- Hamulec awaryjny (pomocniczy) nieskuteczny na jednym kole wskazuje na nierównomierne działanie układu. Może to skutkować niekontrolowanym przemieszczeniem się pojazdu w sytuacjach awaryjnych.
- Brak świateł drogowych lub mijania albo ich niesprawność poważnie ogranicza widoczność kierowcy. To jedna z najczęstszych przyczyn negatywnego wyniku badania technicznego.
- Uszkodzony układ ABS, sygnalizowany przez kontrolkę ostrzegawczą, świadczy o braku wspomagania w sytuacjach awaryjnego hamowania. Jego niesprawność wydłuża drogę hamowania i zmniejsza stabilność pojazdu.
- Niepewne mocowanie lamp pozycyjnych i obrysowych może prowadzić do ich przesuwania się lub wypadania. To bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- Zbyt mała siła hamowania na jednym kole roboczego układu hamulcowego wpływa na nierównomierne zatrzymywanie pojazdu. W skrajnych przypadkach auto może zjeżdżać na bok podczas hamowania.
- Nieszczelny układ wydechowy może powodować nadmierny hałas oraz przedostawanie się spalin do kabiny. Jest to zagrożenie zarówno akustyczne, jak i zdrowotne.
- Zły stan przewodów hamulcowych, grożący pęknięciem, jest bezpośrednim zagrożeniem bezpieczeństwa jazdy. Utrata ciśnienia w układzie hamulcowym może uniemożliwić zatrzymanie pojazdu.
- Uszkodzenie światła oświetlającego tylną tablicę rejestracyjną sprawia, że tablica staje się niewidoczna po zmroku. To naruszenie przepisów i przyczyna negatywnego wyniku przeglądu.
- Pęknięcie lub uszkodzenie resoru w zawieszeniu wpływa na stabilność jazdy, szczególnie na nierównościach. Może też doprowadzić do całkowitej awarii zawieszenia.
- Nieskuteczność hamulca postojowego oznacza, że pojazd może się samoczynnie przemieścić. Taki stan jest szczególnie groźny na pochyłościach.
- Opóźnione działanie hamulców na jednym z kół wskazuje na problem z równomiernym ciśnieniem w układzie. Może to doprowadzić do niespodziewanego zachowania pojazdu podczas hamowania.
- Brak odpowiedniego oświetlenia tablicy rejestracyjnej również stanowi podstawę do niezaliczenia badania. Pojazd musi być widoczny i możliwy do identyfikacji w każdych warunkach.
- Nieskuteczność układu hamulcowego w zakresie minimalnym określonym w przepisach jest jedną z głównych przyczyn negatywnego wyniku badania. Oznacza, że droga hamowania jest zbyt długa.
- Zakleszczanie się hamulców roboczych wskazuje na nieprawidłowe działanie tłoczków lub cylinderków. Może to prowadzić do nadmiernego nagrzewania się układu i pogorszenia jego efektywności.
- Przekroczenie norm emisji spalin przez silniki benzynowe może być wynikiem niesprawnej sondy lambda, katalizatora lub innego elementu układu wydechowego. Wysoka emisja szkodzi środowisku i zdrowiu ludzi.
- Uszkodzenie świateł pozycyjnych, bocznych i obrysowych skutkuje niepełnym oświetleniem pojazdu. To ogranicza jego widoczność i zwiększa ryzyko kolizji.
- Zbyt płytki bieżnik opon to częsty powód negatywnego wyniku badania technicznego. Opony bez odpowiedniego bieżnika mają znacznie gorszą przyczepność.
- Awaria układu SRS, sygnalizowana przez kontrolkę, oznacza brak działania poduszek powietrznych w razie wypadku. To znacznie obniża poziom bezpieczeństwa w pojeździe.
- Korozja elementów konstrukcyjnych, która wpływa na sztywność nadwozia, jest poważnym zagrożeniem. Osłabia strukturę pojazdu i jego odporność na uszkodzenia.
- Brak działania świateł STOP uniemożliwia poinformowanie kierowców jadących z tyłu o hamowaniu. To znacznie zwiększa ryzyko najechania.
- Nieprawidłowa granica światła i cienia w światłach mijania może oślepiać innych uczestników ruchu. Może też skutkować ograniczoną widocznością dla kierowcy.
- Wycieki płynów z pojazdu, takich jak olej czy płyn chłodniczy, mogą być niebezpieczne dla środowiska. Często również są oznaką poważnych usterek technicznych.
- Uszkodzone lub wyciekające amortyzatory pogarszają przyczepność kół do nawierzchni. Pojazd staje się mniej stabilny, szczególnie podczas pokonywania zakrętów.
- Jeśli hamulec działa tylko po jednej stronie, pojazd może ściągać podczas hamowania. To poważne zagrożenie, szczególnie przy wyższych prędkościach.
- Brak oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej skutkuje jej niewidocznością w nocy. To jedno z podstawowych wymagań formalnych pojazdu.
- Luzy w przegubach drążków kierowniczych obniżają precyzję prowadzenia auta. To może doprowadzić do trudności w utrzymaniu toru jazdy.
- Zużycie sworzni lub ich łożysk w zawieszeniu powoduje niestabilność pojazdu. Skutkuje to również nadmiernym hałasem i pogorszoną amortyzacją.
Czytaj też:
22 tys. zł kary za zwykłe auto spalinowe. Unia wyśrubowała przepisy