Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zmusi kierowców do opłat za parkowanie nie tylko w dni robocze, jak ma to miejsce obecnie, ale również w weekendy. O taką zmianę prosiły samorządy, które dzięki temu będą mogły liczyć na większe zyski z opłat parkingowych. O szczegółach nowelizacji poinformował Forsal.
Kierowcy będą płacić za parkowanie również w weekend
4 kwietnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o drogach publicznych. Choć zmiana wydaje się niewielka, w praktyce znacząco wpłynie na kierowców. Nowe przepisy pozwolą na tworzenie śródmiejskich stref płatnego parkowania nie tylko w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, ale również w mniejszych miejscowościach i uzdrowiskach.
„Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, lub na obszarze uzdrowiska (strefa ochrony uzdrowiskowej A i B) lub obszarze ochrony uzdrowiskowej (strefa ochrony uzdrowiskowej A i B), jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska” – brzmi zapis z nowelizacji ustawy, cytowany przez Forsal.
W efekcie możliwe będzie pobieranie opłat za parkowanie także w weekendy, co szczególnie istotne dla turystycznych miast, które od lat zmagają się z korkami i brakiem miejsc parkingowych w sezonie. Samorządy od dawna postulowały takie zmiany, argumentując je potrzebą uporządkowania przestrzeni miejskiej i ochrony zabytkowej infrastruktury.
W uzasadnieniu podkreślono, że przeciążenie ruchem samochodowym w centrach miast prowadzi do niszczenia zieleni, zabytków oraz wzrostu zanieczyszczenia. Nowelizacja trafi teraz do Senatu, a jeśli zostanie uchwalona, zacznie obowiązywać 30 dni po ogłoszeniu.
Obecne przepisy dotyczące opłat za parkowanie
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, użytkownicy dróg publicznych są zobowiązani do uiszczania opłat za postój pojazdów w dwóch typach stref: strefie płatnego parkowania (SPP) oraz śródmiejskiej strefie płatnego parkowania (ŚSPP).
SPP tworzy się na obszarach z niedoborem miejsc postojowych, w celu poprawy rotacji pojazdów i realizacji lokalnej polityki transportowej, np. przez ograniczenie dostępności dla aut na rzecz transportu zbiorowego. Opłaty obowiązują tam w określone dni robocze, godzinowo lub całodobowo. Z kolei ŚSPP dotyczy centralnych rejonów dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców), gdzie zwykła strefa SPP okazuje się niewystarczająca. Opłaty mogą tam obowiązywać codziennie i przez całą dobę.