Allegro prześcignięte. Polska firma straciła palmę lidera na własnym podwórku

Allegro prześcignięte. Polska firma straciła palmę lidera na własnym podwórku

Dodano: 
Praca biurowa
Praca biurowa Źródło: Unsplash / John Schnobrich
Chińska platforma e-commerce Temu przegoniła pod względem aktywności na stronie dotychczasowego lidera polskiego rynku, czyli Allegro.

W marcu Temu po raz pierwszy objęło prowadzenie w polskim e-commerce, wyprzedzając Allegro – wynika z badania Mediapanelu. Serwis zanotował 18,11 mln użytkowników i osiągnął zasięg 60,98 proc., podczas gdy Allegro odwiedziło 17,84 mln osób (60,04 proc. zasięgu). O zmianie lidera na polskim rynku zakupów internetowych piszą Wirtualne Media.

Temu ma więcej użytkowników, chociaż spędzają mniej czasu na stronie

W marcowym badaniu Mediapanelu Temu po raz pierwszy objęło pozycję lidera polskiego e-commerce, wyprzedzając Allegro. Chińska platforma przyciągnęła 18,11 mln użytkowników (zasięg 60,98 proc.), którzy spędzali tam średnio 58 minut i 18 sekund. Allegro w tym samym czasie odwiedziło 17,84 mln internautów (60,04 proc. zasięgu), a ich średni czas korzystania z serwisu wynosił aż 1 godzinę 54 minuty i 44 sekundy. Na trzecim miejscu uplasował się Media Expert z wynikiem 11,78 mln użytkowników (39,66 proc. zasięgu) i średnim czasem sesji wynoszącym 6 minut i 38 sekund. Aliexpress odwiedziło 10,8 mln osób, które spędzały na platformie średnio niespełna 50 minut.

Jak podaje wirtualnemedia.pl, Temu od miesięcy sukcesywnie zbliżało się do Allegro w wynikach Mediapanelu. W lutym różnica między serwisami wynosiła jedynie 130 tys. użytkowników. Chińska platforma przekroczyła próg 13 mln odwiedzających w listopadzie 2023 r., by w kolejnych miesiącach konsekwentnie rosnąć – w styczniu miała już 14,92 mln użytkowników, w sierpniu 15,76 mln, a w grudniu osiągnęła rekordowe 18,24 mln.

Eksperci tłumaczą, skąd zmiana na stanowisku lidera

Temu od miesięcy deptało po piętach Allegro w rankingach Mediapanelu. W lutym różnica między platformami była minimalna — 17,85 mln użytkowników odwiedziło Allegro, a 17,72 mln Temu. Chiński serwis od listopada 2023 r. notuje dynamiczny wzrost — przekroczył wówczas 13 mln użytkowników, a w grudniu osiągnął rekordowe 18,24 mln. Warto jednak zaznaczyć, że dane Temu nie są precyzyjnie mierzone, bo platforma nie korzysta ze skryptów audytujących Mediapanelu.

Władze Allegro określają Temu jako wyjątkowo agresywnego rywala, skupionego na szybkim pozyskiwaniu klientów na wszystkich rynkach. Odpowiedzią Allegro są rosnące inwestycje w marketing — w 2024 r. firma przeznaczyła na ten cel 1,61 mld zł, czyli o ponad 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Eksperci na których powołują się Wirtualne Media podkreślają, że sukces Temu to nie tylko niskie ceny, ale też bogata i unikalna oferta, która przyciąga łowców okazji.