Większość firm ma problemy z bezpieczeństwem w sieci. Wstrząsający raport

Większość firm ma problemy z bezpieczeństwem w sieci. Wstrząsający raport

Dodano: 
Oszust, haker, złodziej
Oszust, haker, złodziej Źródło: Unsplash / JC Gellidon
Około 66 proc. firm miało problemy z zachowaniem cyberbezpieczeństwa – wynika z opublikowanego we wtorek raportu firmy audytowej KPMG.

Agencja audytowa KPMG opublikowała raport z badania "Barometr Cyberbezpieczeństwa", które przeprowadziła wśród firm. Wyniki są niepokojące. Aż 66 proc. podmiotów działających na rynku przyznało, że miało problemy z cyberbezpieczeństwem. 10 proc. firm miało w ciągu roku ponad 30 incydentów związanych z tą dziedziną.

Większość firm miało problemy z cyberbezpieczeństwem. Zwłaszcza duże podmioty

Z raportu wynika, że polskie firmy za najpoważniejsze zagrożenia uznają phishing, czyli wyłudzenia danych uwierzytelniających, oraz ataki malware (z wykorzystaniem złośliwego oprogramowania – red.). Badani jako najczęstsze zagrożenie wskazywali też: kradzież danych przez pracowników oraz zaawansowane ataki ze strony cyberprzestępców np. hakerów. Jednak największym zagrożeniem w sieci, zdaniem 53 proc. respondentów, pozostają zorganizowane grupy cyberprzestępcze – donosi PAP Biznes, którego dziennikarze przeanalizowali dokument.

„W szczególności duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 pracowników, są najbardziej narażone na ataki, stanowiąc jedną trzecią firm, które zgłaszają poważne incydenty” – przekazali autorzy raportu.

Eksperci: Polskie firmy nieprzygotowane na ataki cyberprzestępców

Z raportu wyłania się ponury obraz. Chociaż Polska jest dość dobrze scyfryzowanym państwem, to firmy wciąż mają problemy z zadbaniem o bezpieczeństwo cyfrowe swoje i klientów. Na tym polu mamy jeszcze wiele do zrobienia.

„Główne wyzwania jakie stoją przed firmami to słaba segmentacja sieci oraz niewystarczające mechanizmy monitorowania i zarządzania aktywami, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie ryzyka niewykrycia zagrożeń w sieci teleinformatycznej, które to mogą prowadzić do przestojów w procesach biznesowych” – ocenił Łukasz Staniak z KPMG.

Jest jednak światełko w tunelu. Firmy coraz częściej zdają sobie sprawę z sieciowych zagrożeń i coraz chętniej korzystają z pomocy ekspertów.

„Wzrost zainteresowania outsourcingiem pokazuje, że firmy zdają sobie sprawę z braku zasobów wewnętrznych i potrzebują dodatkowego wsparcia w zakresie ochrony danych” – oceniono w dokumencie.