112 to numer alarmowy, bezpłatny i dostępny nie tylko w Polsce, ale na terenie całej Unii Europejskiej zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Numer alarmowy 112 można wybrać w telefonie mobilnym także nieposiadającym karty SIM.
Odbierany jest w Centrach Powiadamiania Ratunkowego przez operatorów numerów alarmowych. Od dwóch dni niestety trudno się dodzwonić pod 112. Według informacji RMF FM, problemy z numerem alarmowym polegają na kilkuminutowym nieprzyjmowaniu zgłoszeń alarmowych. Ponadto, operatorzy mają utrudniony dostęp do systemowych map. Awaria o małej skali dotyczy już całej Polski. Nie wiadomo kiedy zostanie usunięta.
Do czego służy numer 112?
Numer alarmowy 112 wybieramy tylko w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:
- wypadki drogowe,
- silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
- omdlenia i utrata świadomości,
- pożary,
- przypadki porażenia prądem,
- kradzieże, włamania,
- rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
- rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
- inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.
Co powiedzieć operatorowi?
Rozmowę powinien prowadzić bezpośredni świadek stojący w pobliżu zdarzenia, ale bez narażania się na niebezpieczeństwo. Po wybraniu numeru alarmowego 112 trzeba cierpliwie czekać na zgłoszenie się operatora. Nie warto rozłączać się w trakcie czekania, bo kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy.
W trakcie połączenia trzeba podać dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym ma miejsce sytuacja alarmowa. Potem bardzo krótko należy opisać zdarzenie i odpowiadać na pytania operatora, który poprowadzi rozmowę.