Krajowa awaria. Trudno się połączyć z numerem 112

Krajowa awaria. Trudno się połączyć z numerem 112

Dodano: 
Czerwony telefon
Czerwony telefon Źródło: Unsplash / Johnny Briggs
Trwają prace nad usunięciem nocnej awarii. Nawet kilka minut trzeba czekać na rozmowę z operatorem alarmowego numeru 112.

112 to numer alarmowy, bezpłatny i dostępny nie tylko w Polsce, ale na terenie całej Unii Europejskiej zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Numer alarmowy 112 można wybrać w telefonie mobilnym także nieposiadającym karty SIM.

Odbierany jest w Centrach Powiadamiania Ratunkowego przez operatorów numerów alarmowych. Od dwóch dni niestety trudno się dodzwonić pod 112. Według informacji RMF FM, problemy z numerem alarmowym polegają na kilkuminutowym nieprzyjmowaniu zgłoszeń alarmowych. Ponadto, operatorzy mają utrudniony dostęp do systemowych map. Awaria o małej skali dotyczy już całej Polski. Nie wiadomo kiedy zostanie usunięta.

Do czego służy numer 112?

Numer alarmowy 112 wybieramy tylko w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:

  • wypadki drogowe,
  • silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
  • omdlenia i utrata świadomości,
  • pożary,
  • przypadki porażenia prądem,
  • kradzieże, włamania,
  • rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
  • inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

Co powiedzieć operatorowi?

Rozmowę powinien prowadzić bezpośredni świadek stojący w pobliżu zdarzenia, ale bez narażania się na niebezpieczeństwo. Po wybraniu numeru alarmowego 112 trzeba cierpliwie czekać na zgłoszenie się operatora. Nie warto rozłączać się w trakcie czekania, bo kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy.

W trakcie połączenia trzeba podać dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym ma miejsce sytuacja alarmowa. Potem bardzo krótko należy opisać zdarzenie i odpowiadać na pytania operatora, który poprowadzi rozmowę.