Kupisz mieszkanie, ale przy nim nie zaparkujesz – to skutek nowelizacji ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa.
Najważniejszą zmianą w prawie, obowiązującą od końca sierpnia 2025 roku, będzie zniesienie obowiązującego dotąd nakazu zapewnienia minimum 1,5 miejsca parkingowego na mieszkanie w bloku, a w gęstszej zabudowie śródmiejskiej – minimum 1 miejsce na mieszkanie.
Samorządy zadecydują o ilości miejsc parkingowych
Do tej pory takie inwestycje mogły powstawać jeśli deweloper uzyskał urzędową zgodę na odstępstwo od obowiązujących przepisów. Były to wyjątki.
Zmiany w prawie domagały się zarówno gminy, jak i deweloperzy, widząc w nim szanse na zwiększanie ruchu pieszego i rowerowego, zwłaszcza w centrach dużych miast. Samorządy będą teraz same decydować o liczbie miejsc parkingowych w nowych inwestycjach, co ma uelastycznić proces budowy.
Ilość aut na gospodarstwo domowe w Polsce
Nowe przepisy prawdopodobnie spowodują powstawanie osiedli gorzej dostosowanych do potrzeb nabywców mieszkań. zwłaszcza w kontekście ostatnich danych dotyczących sprzedaży aut. W lipcu 2025 roku zarejestrowano w Polsce ponad 55 tys. samochodów osobowych oraz dostawczych. – To najlepszy lipcowy rezultat od ćwierć wieku – poinformował IBRM Samar.
Prognoza IBRM SAMAR na 2025 rok zakłada rejestrację około 570 tys. samochodów osobowych oraz 67,5 tys. samochodów dostawczych, ale dynamika wzrostu pokazuje, że ostateczny wynik może być jeszcze wyższy.
W Polsce około 86,6 proc. gospodarstw domowych posiada co najmniej jeden samochód. Co czwarty Polak ma w swoim gospodarstwie domowym dwa samochody, a 15,1 proc. posiada trzy lub więcej samochodów.
Współczynnik motoryzacji w Polsce, wyrażany jako liczba pojazdów na 1000 mieszkańców, wynosi około 599, co jest wartością wyższą niż średnia europejska.
Czytaj też:
Dostaniesz więcej z kilometrówki. Urząd zmienia dotychczasowe limity
Czytaj też:
Seniorzy nie znają tych zniżek na paliwo! Wystarczy jedna karta