Dostaniesz więcej z kilometrówki. Urząd zmienia dotychczasowe limity

Dostaniesz więcej z kilometrówki. Urząd zmienia dotychczasowe limity

Dodano: 
Auto elektryczne
Auto elektryczne Źródło: Unsplash / Michael Marais
Po wejściu w życie nowego rozporządzenia opracowanego przez Ministerstwo Infrastruktury pracownicy będą mogli otrzymać zwrot kosztów delegacji autami zupełnie nowego typu.

Kilometrówka to potoczne określenie stawek za kilometr przebiegu pojazdu rekompensujących wykorzystywanie prywatnego samochodu osobowego lub innego prywatnego pojazdu do celów służbowych.

Planowane zmiany obejmują nie tylko podwyższenie stawek, ale również wprowadzenie jasnych zasad dla aut elektrycznych, hybrydowych i wodorowych.

Nowe stawki kilometrówki i nowe typy aut

Pracownikowi, wykorzystującemu prywatny samochód osobowy, motocykl lub motorower do celów służbowych, przysługuje zwrot poniesionych kosztów. Dotyczy to zarówno jazd lokalnych, jak i pozamiejscowych, w tym odbywanych w ramach podróży służbowej.

Stawki kilometrówki obowiązujące w 2025 roku określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 roku. Do tej pory było one zmieniane zaledwie dwa razy: w 2007 i 2023 roku. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad kolejną zmianą. Urząd chce odejść od kryterium pojemności silnika na rzecz rodzaju napędu i jego mocy oraz uwzględnić nowe typy aut. Nowa kilometrówka dla samochodów osobowych ma wynosić:

  • 1,04 zł lub 1,34 zł za km dla aut spalinowych (w zależności od tego, czy maksymalna moc silnika przekracza 75 kW),
  • 0,83 zł lub 1,10 zł za km dla aut hybrydowych (również w zależności od tego, czy maksymalna moc silnika przekracza 75 kW),
  • 0,60 zł za km dla aut elektrycznych i wodorowych.

Zmiany w kwocie kilometrówki zaplanowano także w odniesieniu do motocykli i motorowerów:

  • 0,75 zł za km – motocykl spalinowy,
  • 0,35 zł za km – motocykl elektryczny,
  • 0,45 zł za km – motorower spalinowy
  • 0,20 zł za km – motorower elektryczny.

Kto obecnie pracuje nad rozporządzeniem?

Stawki dla pojazdów z napędami alternatywnymi są wyraźnie niższe niż dla ich spalinowych odpowiedników. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy to niższym kosztem ich użytkowania, prostszą konstrukcją oraz mniejszym zużyciem części.

Projekt rozporządzenia został już rozpatrzony przez Stały Komitet Rady Ministrów i wkrótce powinien trafić pod obrady Sejmu.

Czytaj też:
Bez zgody wspólnoty. Koniec walki o elektryki w garażach podziemnych