Oferty first minute polegające na promowaniu osób, które na wyjazd decydują się najwcześniej, pojawiają się już w ofertach biur podróży. O tym, co jest ważne dla Polaków przy wyborze wakacji informuje serwis Wasza Turystyka.
Wakacje first minute w 2025 r.
Portal rezerwacyjny nocowanie.pl, na który powołuje się Wasza Turystyka przeprowadził analizę preferencji wyjazdowych Polaków na 2025 r., ujawniając ciekawe trendy. Wynika z niej, że najwięcej osób planuje krótkie wyjazdy weekendowe – 42 proc. ankietowanych, a 37 proc. zamierza spędzić czas podczas majówki. Zaskakująco niskie zainteresowanie dotyczy natomiast wyjazdów na Wielkanoc i długi weekend czerwcowy.
Przy wyborze miejsca na wakacje Polacy kierują się nie tylko ceną, ale także kategorią obiektu, preferując miejsca z dostępem do kuchni, darmowym parkingiem oraz możliwością wykupienia wyżywienia. Nocleg musi być również wiarygodny i bez ukrytych opłat. Najczęściej wybieranym sposobem spędzenia czasu na wakacjach jest relaks na łonie natury (36,8 proc.), następnie zwiedzanie (28,9 proc.) i aktywny wypoczynek (23,7 proc.).
Turyści obawiają się głównie niekorzystnej pogody (52,6 proc.), wysokich cen (39,5 proc.), tłumów w popularnych miejscach (39,5 proc.) oraz niezadowalającego stanu obiektów (44,7 proc.). Choć większość Polaków nie zaskakuje swoimi wyborami kierunków podróży, te czynniki mogą wpłynąć na ich decyzje ostateczne.
Ile Polacy wydają na wakacje
Ostatnie lata pokazały, że Polacy preferują rezerwacje noclegów last minute, co było widoczne zarówno w trakcie ubiegłorocznych wakacji, jak i zakończonych ferii zimowych. Jednak, jak wynika z ankiety, trend ten zaczyna się zmieniać. Aż 23,7 proc. turystów zdecydowało się na wcześniejszą rezerwację wakacyjnego urlopu, co może wskazywać na rosnącą tendencję planowania wakacji z wyprzedzeniem.
Jeśli chodzi o wydatki na noclegi, większość Polaków planuje oszczędności. Tylko 10,5 proc. ankietowanych jest gotowych wydać powyżej 300 zł za nocleg na osobę. Natomiast 18,4 proc. turystów zamierza przeznaczyć do 100 zł, 26,3 proc. planuje wydać między 200 a 300 zł, a najpopularniejszy przedział cenowy to 100-200 zł za nocleg, na co decyduje się 44,7 proc. badanych.