Różne mandaty i punkty za zieloną strzałkę. Policja znacznie łagodniejsza niż GITD

Różne mandaty i punkty za zieloną strzałkę. Policja znacznie łagodniejsza niż GITD

Dodano: 
Zielona strzałka
Zielona strzałka Źródło: Unsplash / Sean Z
Policja oraz Główny Inspektorat Transportu Drogowego nakładają różne mandaty na kierowców za niezatrzymanie się przed sygnalizatorem S-2, czyli przed „zieloną strzałką”.

Wierzyć się nie chce, ale kierowcy złapani na takim wykroczeniu przez Policję, są traktowani znacznie łagodniej, niż kierowcy, których złapie system CANARD zarządzany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).

Z analizy Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) wynika, że kierowca złapany przez system CANARD dopuszczalną liczbę 24 punktów karnych przekroczy już przy drugim wykroczeniu, gdy stwierdzi to Policja – dopiero przy czwartym. GITD z uwagami kierowców się zupełnie nie zgadza.

Strzałka zielona, ale przejazd na czerwonym

Według taryfikatora z rozporządzenia określającego liczbę punktów karnych, za niezatrzymanie się przed zielną strzałką, należy nałożyć 6 pkt karnych i 100 zł mandatu. Gdy mandat nakłada GITD – na podstawie zdjęcia w ramach Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym – to wynosi on 500 zł oraz 15 punktów karnych.

Różnica w karze wynika z faktu, że system CANARD traktuje takie zachowanie jako przejazd na czerwonym świetle. GITD uznaje, że kierowca nie zastosował się do sygnałów świetlnych nakłada punkty karne za takie zachowanie choć sygnalizator z zieloną strzałką warunkowo zezwalał kierowcy na wykonanie skrętu. Za to Policja uznaje, że kierowca nie zatrzymał pojazdu we właściwym miejscu w związku z nadawanym sygnałem świetlnym.

W konsekwencji takie samo zachowanie kierowcy jest traktowana przez te instytucje jako zupełnie różne czyny, za które nakłada się odmienny mandat oraz kara się inną liczbą punktów.

Kierowcy wjeżdżają na czerwonym

Zdaniem RPO analiza taryfikatora grzywien prowadzi do wniosku, że za niezatrzymanie się przed zieloną strzałką należy się mandat 100 zł oraz 6 pkt karnych. Potwierdzają to także przepisy rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych: skręcanie lub zawracanie, jest dozwolone pod warunkiem, że kierowca zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

GITD stoi na stanowisku, że kierowcy nie stosują się do przepisów regulujących korzystanie z „zielonej strzałki” i wjeżdżają na skrzyżowanie mijają linię sygnalizatora w chwili, kiedy świeci się sygnał czerwony, a zielona strzałka nie jest jeszcze włączona lub właśnie zgasła.

Czytaj też:
Przebiegłość kierowców. Nie tracą prawa jazdy mimo limitu punktów karnych