Drogi gminne i powiatowe przestaną być bezpłatne. Kierowców czekają zmiany

Drogi gminne i powiatowe przestaną być bezpłatne. Kierowców czekają zmiany

Dodano: 
Samochód na drodze
Samochód na drodze Źródło: Pixabay / alba1970
Niedługo przejazd samochodów ciężarowych po drogach powiatowych i gminnych może być płatny. O rozszerzenie systemu e-TOLL apeluje jedna z posłanek.

Posłanka Aleksandra Kot z Koalicji Obywatelskiej podjęła inicjatywę i skierowała do ministra infrastruktury interpelację dotyczącą zmiany przepisów regulujących opłaty za korzystanie z dróg gminnych i powiatowych przez pojazdy ciężarowe.

Drogi gminne i powiatowe z systemem e-TOLL

Aleksandra Kot zwraca uwagę na rosnącą liczbę tirów wjeżdżających do Krakowa, co przyczynia się do większego hałasu, niszczenia nawierzchni i coraz wyższego miejsca miasta w rankingach najbardziej zakorkowanych w Polsce. Według posłanki problemem jest brak systemu e-TOLL w Krakowie, co sprawia, że wielu kierowców ciężarówek wybiera bezpłatne Aleje Trzech Wieszczów zamiast obwodnicy, podaje forsal.pl.

Kot przypomina, że po niemal czterech latach budowy północnego odcinka czwartej obwodnicy Kraków zmierza ku finalizacji tej inwestycji. Posłanka podkreśla, że odpowiednie zmiany w systemie opłat mogłyby skutecznie przekierować ruch ciężarowy z centrum na obwodnicę, co odciążyłoby miejskie ulice.

Ministerstwo Infrastruktury wstrzymuje się z decyzją

Posłanka Aleksandra Kot pyta ministra infrastruktury o plany dotyczące zmian w przepisach, które mogłyby zlikwidować lukę prawną pozwalającą ciężarówkom omijać opłaty drogowe w miastach i miejscowościach z ukończonymi obwodnicami. Zwraca uwagę, że brak obowiązkowych opłat na drogach gminnych i powiatowych prowadzi do większego obciążenia lokalnych ulic, mimo że istnieją alternatywy w postaci płatnych obwodnic. Posłanka interesuje się również, czy ewentualne zmiany w przepisach wyłączyłyby z opłat pojazdy komunikacji miejskiej, które funkcjonują w granicach gmin, gdzie uruchomiono system e-TOLL.

Kot porusza także kwestię, czy wprowadzenie opłat na tego rodzaju drogach mogłoby stanowić dodatkowe źródło dochodów dla samorządów. Pyta ministra, czy resort dostrzega potencjalne zagrożenia związane z takim rozwiązaniem, jak choćby ryzyko nadmiernego obciążenia lokalnych przewoźników czy mieszkańców. Na ten moment ministerstwo infrastruktury nie zajęło oficjalnego stanowiska w tej sprawie, co pozostawia przyszłość tego pomysłu niepewną – donosi forsal powołując się na portalsamorzadowy.pl.