Będą zmiany w wypłatach ekwiwalentu. Rząd już szykuje rewolucję

Będą zmiany w wypłatach ekwiwalentu. Rząd już szykuje rewolucję

Dodano: 
Banknoty
Banknoty Źródło: Unsplash / Mufid Majnun
Resort pracy zamierza zmienić przepisy dotyczące wypłat ekwiwalentu urlopowego po zakończeniu stosunku pracy.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pracuje nad zmianami dotyczącymi wypłat ekwiwalentu urlopowego w przypadku, gdy ustanie stosunek już stosunek pracy, a pracownik ma jeszcze niezrealizowany urlop u pracodawcy. O zmianach informuje bankier.pl.

Procedura wypłaty ekwiwalentu ma być prostsza

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji Kodeksu pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Proponowane zmiany są efektem prac Rządowego Zespołu do spraw Deregulacji, powołanego przez Radę Ministrów w marcu 2025 r. Celem nowelizacji jest uproszczenie przepisów prawa pracy, likwidacja zbędnych formalności i stworzenie korzystniejszych warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej.

Jedną z istotnych propozycji jest ujednolicenie terminu wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Zgodnie z projektem, miałby on być wypłacany w tym samym dniu co wynagrodzenie za pracę. Obecnie przepisy wymagają wypłaty ekwiwalentu w dniu rozwiązania stosunku pracy, co zmusza pracodawców do przygotowywania dodatkowych list płac i przelewów. Autorzy projektu podkreślają, że nowe rozwiązanie ograniczy biurokrację i zmniejszy ryzyko błędów w wyliczeniach, które mogą pojawiać się przy wcześniejszym szacowaniu wysokości świadczenia. Pracodawcy będą mogli przekazać całość należnych świadczeń w jednym przelewie, łącznie z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Większa reprezentacja pracowników

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zwraca również uwagę na niejednolitą reprezentację pracowników w różnych regulacjach prawa pracy. Obecnie w niektórych sprawach, np. przy ustalaniu zasad pracy zdalnej, koniecznych jest co najmniej dwóch przedstawicieli pracowników, natomiast przy uzgadnianiu regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wystarcza jeden. Projekt nowelizacji zakłada ujednolicenie tych zasad – w firmach bez związków zawodowych kwestie funduszu socjalnego mają być uzgadniane z przedstawicielami wybranymi przez pracowników.

Nowelizacja przewiduje również usprawnienia w komunikacji między pracodawcą a załogą, m.in. poprzez rozszerzenie zakresu spraw możliwych do załatwienia drogą elektroniczną. Dotyczyć to będzie m.in. informacji o monitoringu, wniosków o czas wolny za nadgodziny, indywidualny rozkład czasu pracy czy skrócony tydzień pracy. Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia.