Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że prezes UOKiK postawił zarzuty platformie zakupowej Temu w związku z nieuczciwym prezentowaniem cen promocyjnych. Według urzędu, sposób informowania o obniżkach może wprowadzać konsumentów w błąd i naruszać przepisy dotyczące informowania o cenach. Jeśli zarzuty się potwierdzą, Temu może zostać ukarane grzywną w wysokości nawet 10 proc. rocznego obrotu. O potencjalnych karach dla Temu pisze bankier.pl.
UOKiK: Temu źle informuje klientów
Prezes UOKiK przyjrzał się sposobowi, w jaki platforma Temu informuje konsumentów o promocjach i rabatach. Sprawdzono m.in., czy serwis rzetelnie prezentuje najniższą cenę z 30 dni poprzedzających ogłoszenie obniżki – co jest obowiązkiem sprzedawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W wyniku analizy strony internetowej oraz aplikacji mobilnej Temu stwierdzono nieprawidłowości. Klienci często nie mają dostępu do jasnej informacji, jaka była wcześniejsza cena produktu – albo nie jest ona w ogóle podana, albo pojawia się wartość, która może być zawyżona lub nieprawdziwa. W praktyce oznacza to, że konsumenci mogą być wprowadzani w błąd co do rzeczywistej wartości promocji.
Prezes UOKiK ustalił, że w niektórych przypadkach, mimo że cena danego produktu zmieniała się kilkukrotnie w ciągu kilku dni, platforma wciąż wyświetlała tę samą „najniższą cenę z ostatnich 30 dni”. Może to wprowadzać konsumentów w błąd co do realnej wartości obniżki.
Temu to jedna z największych chińskich platform e-commerce, na której zewnętrzni sprzedawcy oferują m.in. odzież, kosmetyki, elektronikę i artykuły domowe. Sprzedaż na rynku polskim prowadzona jest przez irlandzką firmę Whaleco Technology Limited z siedzibą w Dublinie.