Koniec oszukiwania Polaków. Zmiany w handlu owocami i warzywami od 2025 roku

Koniec oszukiwania Polaków. Zmiany w handlu owocami i warzywami od 2025 roku

Dodano: 
Warzywa w sklepie
Warzywa w sklepie Źródło: Unsplash / Peter Wendt
Od nowego roku klienci będą mieli dostęp do szczegółowych informacji o produktach, zanim dokonają zakupu. Także online. Bardziej szczegółowe i widoczne informacje na etykietach produktów to koniec wprowadzania klientów w błąd.

Każdy kto w Polsce sprzedaje owoce lub warzywa od 1 stycznia 2025 roku będzie musiał stosować nowe przepisy dotyczące owoców i warzyw, niektórych przetworów owocowych i warzywnych, a także bananów. Dwa rozporządzenia unijne wprowadzają restrykcyjne przepisy dotyczące informacji na etykietach.

Walka Unii Europejskiej z oszustami spożywczymi

Aby utrudnić życie oszustom i nieuczciwym sprzedawcom, którzy wprowadzają konsumentów w błąd, Unia Europejska chce zapewnienia konsumentom dostępu do szczegółowych informacji o produktach zanim dokonają ich zakupu. Dotyczy to także sprzedaży online, która wciąż stwarza duże ryzyko oszustw.

Od nowego roku klienci sklepów nie będą już bombardowani sformułowaniami typu: „najwyższa jakość” czy „premium”, ponieważ zdaniem unijnych urzędników nie są to określenia rzeczywistej jakości produktu. Nadal będzie można podawać takie informacje jak „transport lotniczy”, bo nie wprowadzają one konsumentów w błąd.

Litery, którymi na etykiecie zapisuje się państwo, z którego pochodzi produkt, mają być większe i bardziej widoczne niż litery, którymi zapisuje się kraj, w którym zapakowano produkt, lub go stamtąd wysłano. „Etykieta” oznacza jakąkolwiek metkę, znak firmowy, znak handlowy, ilustrację lub inny opis pisany, drukowany, tłoczony, odbity lub w inny sposób naniesiony na opakowanie lub pojemnik z żywnością lub załączony do opakowania lub pojemnika z żywnością.

Na każdym opakowaniu, w tym także na opakowaniu detalicznym sprzedawca musi umieścić:

  • nazwę i adres pakującego lub wysyłającego (np. ulica/miasto/region/kod pocztowy i państwo, jeśli różne od państwa pochodzenia),
  • pełna nazwę państwa pochodzenia.

W przypadku produktów objętych szczegółową normą handlową (owoce), klient zobaczy jeszcze bardziej szczegółowe informacje dotyczące:

  • nazwy produktu jeśli produkt nie jest widoczny z zewnątrz,
  • klasy jakości,
  • nazwy odmiany (w zależności od wymagań danej normy szczegółowej),
  • wielkości lub, w przypadku owoców pakowanych w rzędach i warstwach, liczby sztuk (w zależności od wymagań danej normy szczegółowej).