Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) złożył zawiadomienie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta w sprawie praktyk stosowanych przez irlandzkiego przewoźnika lotniczego Ryanair. Sprawa dotyczy tzw. overbookingu, zdaniem RPO przewoźnik sprzedaje więcej biletów, niż ma miejsc na pokładzie.
UOKiK zajmie się sprawą overbookingu
UOKiK, odpowiadając na zapytanie Rzecznika Praw Obywatelskich o możliwość szerokiej analizy praw pasażerów w lotnictwie pod kątem ochrony konsumenckiej, informuje, że Prezes UOKiK stale monitoruje zgłoszenia dotyczące nieprawidłowości w działaniach linii lotniczych. Analiza obejmuje sprawdzanie, czy nie dochodzi do naruszania zbiorowych interesów konsumentów lub stosowania klauzul niedozwolonych w umowach przewoźników.
Media często informują o problemach pasażerów wynikających z overbookingu – sytuacji, w której linie lotnicze sprzedają więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie. Przewoźnicy stosują tę praktykę, aby uniknąć strat związanych z pustymi miejscami na pokładzie. Zjawisko to nasila się szczególnie w sezonie wakacyjnym, gdy popyt na loty jest wysoki.
W ostatnich miesiącach pojawiło się wiele doniesień od podróżnych, którzy opisywali, jak odmówiono im miejsca na pokładzie, mimo ważnych biletów, często bez informacji o przysługujących im prawach. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia określonych obowiązków wobec pasażerów dotkniętych overbookingiem, w tym zapewnienia odpowiedniej rekompensaty, czytamy na stronie RKO.
Ryanair sprawdzany przez UOKiK
„(...)Prezes UOKiK postanowił o wszczęciu postępowania wyjaśniającego mającego na celu wstępne ustalenie, czy w związku z praktykami przewoźnika lotniczego Ryanair stosowanymi wobec pasażerów, którym odmówiono przyjęcia na pokład, nastąpiło naruszenie uzasadniające wszczęcie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów” - napisał UOKiK w piśmie do RPO, cytowany przez bankier.pl.