Patrząc na ceny mieszkań w największych polskich miastach trudno jest sobie wyobrazić, że branża budowlana może znajdować się w tarapatach. Firmy budowlane upadają jednak jedna za drugą.
Branża budowlana w kryzysie
Sektor zmaga się z poważnymi wyzwaniami wynikającymi z opóźnień we wdrażaniu funduszy z Krajowego Planu Odbudowy. Problemy te pogłębiają się przez trwającą stagnację w inwestycjach kolejowych oraz przedłużające się debaty na temat transformacji energetycznej, które opóźniają kluczowe decyzje i działania. Dodatkowo, ogólne spowolnienie związane z rządowym przeglądem projektów inwestycyjnych sprawia, że wiele inicjatyw nie posuwa się naprzód, mówi jeden z ekspertów dla "Dziennika Gazety Prawnej".
W obecnej sytuacji głównym wyzwaniem dla branży staje się przetrwanie do momentu uruchomienia oczekiwanych funduszy publicznych, które mają ożywić rynek i umożliwić realizację planowanych inwestycji. Tylko wtedy sektor będzie miał szansę na odbudowę i rozwój zgodny z założeniami transformacji, której pilnie wymaga, informuje "DGP".
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. liczba niewypłacalnych firm w sektorze budowlanym wzrosła o 40 proc. w porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku i już o 10 proc. przekroczyła całkowity wynik za cały 2023 r. Najbardziej dotknięte problemami są małe przedsiębiorstwa, w szczególności te zajmujące się instalacjami, remontami oraz ogólnymi pracami budowlanymi.
Branża liczy na rządowe inwestycje
Po pewnym okresie stagnacji w pierwszym półroczu działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nabrały tempa. Od początku roku drogowcy podpisali już 34 umowy na budowę odcinków dróg o łącznej długości 443 km, przy czym wartość prac budowlanych wyniosła około 17 mld zł. Większość z tych kontraktów, bo aż 26, dotyczyła dróg ekspresowych, które obejmują w sumie 390 km nowych tras.
Przegląd inwestycji przejściowo spowolnił projekty kolejowe, jednak w sezonie jesiennym nastąpił wyraźny wzrost liczby ogłaszanych przetargów. Do końca roku planowane są jeszcze postępowania na kwotę przekraczającą 17 mld zł.
Przewidywania na przyszły rok zakładają utrzymanie wysokiego poziomu zleceń budowlanych. Branża pokłada również duże nadzieje w realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, w skład którego wejdą nowe lotnisko i linie kolejowe w kształcie litery "Y". Rozpoczęcie prac nad tym projektem prognozowane jest jednak najwcześniej na 2026 r.