Podczas gdy liczne sieci handlowe i zachodnie firmy wycofywały swoje biznesy z Rosji w lutym 2022 r., Auchan nadal tkwił w Rosji. Decyzja Francuzów przysporzyła im sporych problemów wizerunkowych. Teraz sieć handlowa wystawiło na sprzedaż swoją rosyjską część biznesu.
Auchan wychodzi z Rosji
Francuska prasa donosi, że Auchan jest bliski finalizacji sprzedaży swojej rosyjskiej sieci sklepów. Wcześniej decyzję o wycofaniu z Rosji podjęły już inne francuskie firmy, które nie zrobiły tego w pierwszych miesiącach wojny, czyli sportowy Decathlon i budowlany Leroy Merlin.
Auchan jest obecnie „na etapie finalnych negocjacji z lokalnym nabywcą w celu sprzedaży swojej filii w Rosji, a podpisanie umowy może nastąpić w nadchodzących tygodniach”. Jednocześnie sieć zachowa 43 sklepy na Ukrainie, z których połowa to hipermarkety. Operacją kieruje Edgar Bonte, prezes Auchan w latach 2018-2021.
Proces jest skomplikowany, wymagający zgód rosyjskich komisji rządowych oraz optymalnych warunków finansowych, co stanowi wyzwanie, biorąc pod uwagę, że Auchan, podobnie jak inne zagraniczne firmy opuszczające Rosję, znajduje się w trudnej sytuacji negocjacyjnej. Terminy są pilne, zwłaszcza że „podatek wyjścia” narzucony przez Kreml wzrósł już z 10 do 15 proc., a według RBC może osiągnąć nawet 35 proc. Transakcja obejmuje 94 hipermarkety i 138 supermarketów, informuje francuski portal La Voix Du Nord.
Auchan zaczął zarabiać w Rosji coraz mniej
Od początku rosyjskiej ofensywy na Ukrainę w lutym 2022 roku Auchan utrzymywał swoją działalność w Rosji, podkreślając, że naród rosyjski nie ponosi odpowiedzialności za tę wojnę, a nasza działalność jest kluczowa – „jesteśmy tu, aby dostarczać żywność i pomagać rosyjskiej ludności, to nasza misja” – zapewniał Auchan cytowany przez La Voix Du Nord.
Rosyjski rynek był dla północnofrancuskiego giganta istotny: na początku konfliktu zatrudniał tam 30 tys. pracowników, prowadził 232 sklepy, a Rosja odpowiadała za około 10 proc. przychodów grupy (3 mld euro). Sytuacja pozostaje jednak trudna, zwłaszcza że w 2023 r. łączna sprzedaż w Rosji i na Ukrainie spadła o 4,2 proc., co negatywnie odbiło się na wynikach Auchan Retail.