Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) dokonała kontroli 450 partii mięsa o łącznej masie 3 ton w celu ustalenia miejsca jego pochodzenia i czy jest ono zgodne z tym podanym w jego rodowodem. W ponad 40 proc. skontrolowanych podmiotów były nieprawidłowości.
IJHARS miał dużo zastrzeżeń do oznakowania pochodzenia mięsa
W kwietniu 2025 r. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przeprowadziła kontrole oznakowania mięsa czerwonego w 129 punktach sprzedaży w całym kraju. Szczególną uwagę poświęcono miejscom innym niż sklepy wielkopowierzchniowe. Inspektorzy odwiedzili m.in. sklepy mięsne, wielobranżowe, targowiska oraz duże sklepy, sprawdzając zgodność informacji o kraju pochodzenia mięsa z dokumentacją. Łącznie skontrolowano 450 partii mięsa o łącznej masie blisko 3 ton.
Nieprawidłowości stwierdzono w 52 placówkach, co stanowiło ponad 40 proc. wszystkich skontrolowanych. Najwięcej błędów dotyczyło oznaczeń na targowiskach — aż połowa punktów nie spełniała obowiązujących przepisów.
Wiele z partii w ogóle nie posiadało informacji
Podczas kwietniowej kontroli IJHARS inspektorzy sprawdzili również 15 partii mięsa oznaczonych jako „Produkt Polski” – w tych przypadkach nie stwierdzono uchybień. Ogółem zakwestionowano jednak aż 172 partie mięsa (38,2 proc.) z powodu błędnego oznakowania. W 7 partiach mięsa zadeklarowanego jako „polskie” informacje o kraju chowu i uboju były fałszywe – pięć pochodziło z Hiszpanii, jedna z Niemiec, a w jednej przypadek chów odbywał się w Niemczech, a ubój w Polsce. Dla porównania, w marcu podobne nieprawidłowości ujawniono w 26 partiach.
Pozostałe błędy dotyczyły m.in. braku informacji o pochodzeniu i braku flagi (127 partii), niepodania gatunku zwierzęcia (62 partie) oraz sprzedaży mięsa po terminie przydatności (4 partie). Wobec nieuczciwych sprzedawców wszczęto postępowania administracyjne, grożą im także kary finansowe. Ze względu na skalę problemu IJHARS zapowiedział przygotowanie poradnika z jasnymi zasadami znakowania mięsa – ma on zostać udostępniony na stronie internetowej i w mediach społecznościowych.