Seniorzy chcą oszczędzać i inwestować, ale nie mają jak i w co

Seniorzy chcą oszczędzać i inwestować, ale nie mają jak i w co

Dodano: 
Emeryci
Emeryci Źródło: Shutterstock
Za zakupy płaca BLIK-iem, emeryturę sprawdzają na smartfonach i chcą sensownie oszczędzać oraz inwestować. Polscy seniorzy zmieniają stereotypy dotyczące osób starszych, to samo czeka banki i instytucje finansowe.

W przeprowadzonym rok temu badaniu „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów” przeprowadzonym na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich co trzecia osoba w wieku 60+ stwierdziła, że brakuje dla tej grupy atrakcyjnych propozycji oszczędzania lub inwestowania.

Co więcej, seniorzy częściej używają karty płatniczej (debetowej lub kredytowej) niż gotówki. Aż 84 proc. opłaca swoje codzienne zakupy kartami, z tego 52 proc. płaci bezgotówkowo wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Gotówką na zakupach posługuje się tylko 6 proc. ankietowanych.

Starsi Polacy nie śpią na pieniądzach tylko wpłacają je do banku

94 proc. badanych osób ma rachunek osobisty w banku. Prawie połowa seniorów posiada konta oszczędnościowe: 47 proc. badanych w wieku 60+ i 48 proc. osób w wieku 70+. Co trzeci respondent w ramach inwestycji wybiera lokatę.

Kredyt konsumpcyjny jest dla tej grupy wiekowej coraz mniej atrakcyjny. W 2023 roku 27 proc. seniorów było skłonnych ubiegać się o taki kredyt, a w 2024 roku tylko 17 proc.

Umów kredytowych i bankowych nie rozumieją i młodsi i starsi

Na zbyt prawniczy język w umowach, a więc mało zrozumiały poskarżyło się 32 proc. badanych seniorów. 23 proc. zgłosiło w badaniu zbyt skomplikowany opis produktów finansowych oraz niedostateczną ofertę bezpiecznych produktów inwestycyjnych.

Aż 82 proc. seniorów stwierdziło, że korzysta z bankowości internetowej, ale ponad połowa respondentów (55 proc.) oceniło swój poziom wiedzy w zakresie używania Internetu, w tym bankowości internetowej, jako przeciętny. Co ciekawe, 75 proc. respondentów czuje się bezpiecznie w przestrzeni cyfrowej mimo, że co trzeci badany przyznał, że próbowano od niego wyłudzić lub wyłudzono pieniądze albo dane osobowe za pomocą oszustwa internetowego.