Na wakacje ruszamy z przekonaniem, że to czas odpoczynku i relaksu. O nasze bezpieczeństwo zadbają wtedy inni ludzie – buro podróży, obsługa hotelu, pensjonatu lub przewoźnik. Nie zadbają o nasze oszczędności.
Bank PKO BP przygotował poradnik dla tych, którzy nie chcą mieć problemów z pustym kontem podczas urlopu.
Kliknij w kłódkę na stronie internetowej, nie zostawiaj dowodu
Jeżeli rezerwować noclegi, bilety na przejazd czy przelot to tylko na zaufanych, sprawdzonych stronach z certyfikatem. Bank przypomina, że zamknięta kłódka nie gwarantuje bezpieczeństwa. Jeszcze trzeba w nią kliknąć i sprawdzić dostępne informacje.
Prośba o dodatkowe potwierdzenie danych do płatności, może być próbą kradzieży danych osobowych. Oszuści coraz częściej starają się przejąć dostęp do konta usługodawcy (najczęściej hotelu). Nie wolno zgadzać się na płatność poza aplikacją lub stroną hotelu i przewoźnika, czy portalu do rezerwacji noclegów.
Nie oddawaj nikomu obcemu swojej karty płatniczej. To pracownik hotelu, sklepu czy restauracji powinien podejść z terminalem płatniczym. Bank ostrzega, że dane na karcie płatniczej (imię i nazwisko właściciela, nr karty oraz kod CVV2 na jej odwrocie) wystarczą, żeby oszust zrobił płatność w Internecie.
Dowód osobisty czy paszport można okazać, ale na pewno nie zostawiać w obcych rękach.
Nie oddawaj dowodu ani paszportu, korzystaj z blokad
To ważne z jakiego wi-fi się korzysta. Należy zapytać obsługę obiektu, jak dokładnie nazywa się ich sieć. Dodatkowo warto wylogować się ze wszystkich ważnych aplikacji, do których nie chcemy dawać dostępu komuś obcemu.
Bank PKO BP rekomenduje włączenie powiadomień o transakcjach na koncie. Warto też korzystać z czasowej blokady karty, jeśli nie zabieramy jej ze sobą wychodząc z hotelu. Po powrocie kartę można łatwo odblokować w dowolnym momencie.
Czytaj też:
Tak drogo jeszcze nie było. Wydasz na wakacje więcej niż myśliszCzytaj też:
Szczególnie atrakcyjne cztery regiony. Polacy wolą urlop w Polsce