Zniżka UUT–50 obowiązuje u większości przewoźników kolejowych w Polsce, w tym w PKP Intercity, POLREGIO, w Kolejach Mazowieckich, Śląskich, Dolnośląskich, a także u przewoźników regionalnych, takich jak Arriva RP, Koleje Wielkopolskie czy Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Każdy by tak chciał, ale 50 proc. zniżki dla swoich pracowników mogą wykupić tylko pracodawcy ze sfery budżetowej.
Z UUT-50 wsiądź do pociągu byle jakiego
Blisko 90 proc. osób, które wzięły udział w ankiecie przeprowadzonej w 2024 roku przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK) przyznało, że lubi jazdę pociągiem. Blisko 41 proc. z tych osób zadeklarowało korzystanie z kolei co najmniej kilka razy w miesiącu. Najważniejsze czynniki, które zdecydowały o tak pozytywnym odbiorze to:
- komfort,
- atrakcyjny czas przejazdu,
- możliwość korzystania z ulg.
A jest dokąd jeździć. Według danych opublikowanych w lipcu 2024 roku przez UTK długość polskich linii kolejowych wszystkich zarządców w 2023 roku wynosiła 21 556 km, z czego w eksploatacji było 19 576 km.
Aby nie zapłacić kary, pracownik, któremu pracodawca wykupił zniżkę musi się jeszcze móc wylegitymować w pociągu legitymacją ważną na 2025 rok. Ale nie pierwszą lepszą, tylko wykonaną według konkretnego wzoru: H-1096. Taka legitymacja może mieć także formę elektroniczną. Wybierając taką możliwość, po wykupieniu ulgi w PKP pracodawca wprowadza dane pracownika do bazy aplikacji mObywatel.
Pociągi coraz bardziej atrakcyjne
Przez pierwsze 9 miesięcy 2024 roku kolej przewiozła w Polsce prawie 303,7 mln pasażerów. W tym samym czasie rok wcześniej było to 276,1 mln pasażerów, czyli o 10 proc. mniej. Z grupy 15 przewoźników, aż 12 z nich odnotowało wzrost liczby przewiezionych pasażerów. Najwięcej pasażerów przewiozły:
- Koleje Małopolskie – wzrost o 53 proc. (z 6,5 mln do 10 mln pasażerów),
- SKM Warszawa – wzrost o 22,8 proc. (z 10,8 mln do 13,3 mln pasażerów),
- UBB – wzrost o 22,4 proc. (z 441 tys. do 540 tys. pasażerów),
- Koleje Dolnośląskie – wzrost o 18,5 proc. (z 14 mln do 16,6 mln pasażerów).
Jedynie trzech przewoźników (RegioJet, WKD i Leo Express), w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku odnotowało spadek liczby pasażerów w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Co i u kogo właściwie kupuje budżetowy pracodawca?
Z 50 proc. ulgą na bilet pracownik pojedzie na ogół w drugiej klasie, ale jeden z przewoźników w ramach zniżki UUT–50 pozwoli jechać także w pierwszej. Przejazdy w 1 i 2 klasie pociągami TLK, IC, EIC, EIP oferuje PKP Intercity. Zniżka może obowiązuje na wiele różnych typów przejazdów:
- jednorazowe
- odcinkowe (tygodniowe, dwutygodniowe, miesięczne, kwartalne, roczne, itp)
- miesięczne sieciowe
- strefowe czasowe
- dobowe
- trzydobowe
Bilety jednorazowe z UTT-50 oferuje wszystkich jedenastu przewoźników: PKP Intercity, POLREGIO, w Koleje Mazowieckie, Śląskie, Małopolskie, Dolnośląskie, Arriva RP, Koleje Wielkopolskie, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Warszawska Kolej Dojazdowa, Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Podobnie bilety odcinkowe, miesięczne, kwartalne i roczne. Bilety dobowe i trzydobowe są dostępne w SKM w Trójmieście.
Rekordy w PKP i punktualność
Rekordowe pod względem liczby przewiezionych pasażerów były wakacje 2024. Od 1 czerwca do 31 sierpnia z usług PKP Intercity skorzystało wtedy 23,2 mln pasażerów. To o 14 proc. więcej niż w czasie sezonu letniego 2023 i 25 proc. więcej niż dwa lata temu. Każdego dnia do pociągu wsiadało w wakacje średnio 252 tys. osób.
Dobra wiadomość jest taka, że II kwartale 2024 roku na tory wyjechało ponad pół miliona pociągów pasażerskich, z czego blisko 470 tys. było uznanych za punktualne. Wśród przewoźników, najlepszy wynik uzyskała Warszawska Kolej Dojazdowa: 99,7 proc. pociągów dojechało do stacji końcowej zgodnie z rozkładem. Najniższą punktualność miało PKP Intercity (80,6 proc). W ponad 404 przypadkach w II kwartale 2024 roku pociągi opóźnione były więcej niż o 120 minut.