W tych zawodach Polacy tracą pracę najczęściej. Na kogo trafiło?

W tych zawodach Polacy tracą pracę najczęściej. Na kogo trafiło?

Dodano: 
Zwolnienie z pracy
Zwolnienie z pracy Źródło: Pixabay / geralt

Bezrobocie w Polsce nadal rośnie. W lutym 2025 roku 5,5 proc. polskiego społeczeństwa nie miało pracy. To o 0,1 proc. więcej niż miesiąc wcześniej. W liczbach bezwzględnych chodzi o 848 tys. osób bezrobotnych. Trend jest niepokojący: w grudniu 2024 roku stopa bezrobocia wyniosła 5,1 proc., w styczniu było to już 5,4 proc.

W Urzędach Pracy przybyło też obcokrajowców. W lutym było 12,5 tys. bezrobotnych obywateli Ukrainy, czyli 1,5 proc. ogólnej liczby osób bezrobotnych.

Trzy przyczyny wzrostu bezrobocia

Dane są tym bardziej zastanawiające, że Polska (oprócz Malty) jest krajem z najmniejszą ilością osób bezrobotnych w Unii Europejskiej. Według Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej są trzy przyczyny obecnego stanu rzeczy:

  • zakończenie pracy z powodu upływu okresu, na jaki zawarta była umowa,
  • rozwiązanie umowy za porozumieniem stron,
  • wypowiedzenie umowy ze strony pracodawcy lub pracownika.

Gdzie interes się zwija a gdzie rośnie ?

Resort pracy zidentyfikował także branże, w których zwolniono najwięcej osób:

  • sprzedawcy (wzrost o 8 proc.),
  • kucharze (wzrost o 2,4 proc.),
  • fryzjerzy (wzrost o 1,7 proc.),
  • mechanicy samochodowi (wzrost o 1,7 proc.),
  • magazynierzy (wzrost o 1,6 proc.),
  • ślusarze (wzrost o 1,5 proc.).

Są też dobre wiadomości, bo nie brakuje branż, w których zatrudnienie rośnie. Firma rekrutacyjna Hays Poland dla portalu businessinsider.com.pl przygotowała listę najbardziej poszukiwanych obecnie zawodów:

  • analityk ds. planowania i analizy finansowej,
  • bioinformatyk (człowiek odpowiedzialny za rozwój metod obliczeniowych służących do badania i symulacji struktury, funkcji i ewolucji genów, genomów i białek),
  • dyrektor finansowy,
  • inżynier automatyk,
  • inżynier ds. cyberbezpieczeństwa,
  • inżynier ds. danych,
  • menedżer ds. pozyskiwania gruntów,
  • specjalista ds. omnichannel (jedna ze strategii marketingowych i sprzedażowych),
  • specjalista ds. ESG (czynniki, na podstawie których tworzone są ratingi i oceny pozafinansowe przedsiębiorstwa także państw; określenie z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu),
  • specjalista ds. systemów ERP i CRM (zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa oraz relacjami z klientami).