Na polskie tory wyjedzie 20 nowych modeli lokomotyw Griffin, które pociągną składy pasażerskie PKP Intercity. Spółka ogłosiła, że otrzymała od zakładów Newag dwie ostatnie sztuki, z zamówionych 20 szt.
Nowe lokomotywy dla PKP Intercity
W sierpniu 2022 r. ogłoszono przetarg na dostawę jednosystemowych lokomotyw elektrycznych. W marcu 2023 r. podpisano umowę z firmą NEWAG z Nowego Sącza, która miała dostarczyć pojazdy dla PKP Intercity. Już w grudniu tego samego roku przewoźnik odebrał pierwszą lokomotywę. Zgodnie z początkowymi założeniami przetargu, wszystkie lokomotywy (EU160 Griffin) miały zostać dostarczone w ciągu maksymalnie 30 miesięcy od momentu zawarcia kontraktu. Jednakże, dzięki przyspieszeniu realizacji, cały tabor został przekazany w krótszym czasie – w ciągu zaledwie 19 miesięcy.
Lokomotywy Griffin zostały przekazane do Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni i włączone do regularnych połączeń. Z północnej części kraju obsługują trasy do miast takich jak Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Zielona Góra, Kraków oraz Zakopane – informuje PKP Intercity.
Lokomotywy typu Griffin w składzie PKP
„Wielosystemowy Griffin to pierwszy pojazd trakcyjny z platformy czteroosiowych lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych, dających użytkownikom cały wachlarz możliwości transportowych i technicznych. Lokomotywa przeznaczona jest do prowadzania pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h, oraz pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h” – czytamy na stronie producenta, polskiej firmy z Nowego Sącza Newag.
Z informacji przekazanych przez PKP Intercity wynika, że nowe lokomotywy zastąpią starsze modele, które obecnie mogą rozwijać prędkość do 125 km/h. W taborze PKP Intercity znajduje się obecnie 50 lokomotyw typu Griffin.