O planach biznesowych Niemców pierwszy poinformował "Puls Biznesu". Niemiecka grupa Rhenus oraz międzynarodowy inwestor dążą do przejęcia kontroli nad Bulk Cargo – Port Szczecin, zarządzającym terminalem przeładowującym węgiel, rudę żelaza i inne towary. Tymczasem konsorcjum związane z Viterrą i Copenhagen Merchants ponownie zdobyło najwyższą ocenę w przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni. Wcześniejsza transakcja została zablokowana przez ministerstwo infrastruktury ze względów bezpieczeństwa państwa.
Niemcy czekają na wybory?
„Puls Biznesu” zauważa, że dotychczas zagraniczni inwestorzy byli skutecznie blokowani przez polskich polityków przed wejściem do krajowych terminali. Obecnie decyzja rządu w tych sprawach najpewniej zostanie odłożona aż do zakończenia wyborów prezydenckich.
Jak podkreślają rozmówcy gazety, zwlekanie z rozstrzygnięciem ma na celu uniknięcie kontrowersji, które mogłyby zniechęcić wiejski elektorat, kluczowy dla wyniku wyborów. Decyzja w tej sprawie jest postrzegana jako potencjalnie politycznie drażliwa, szczególnie w kontekście obaw o bezpieczeństwo państwa i strategiczne interesy gospodarcze.
Komisja Europejska może mieć wpływ na decyzję
„Niektórzy mają nadzieję, że polski rząd w decyzji wyręczy Komisja Europejska, bo jej zgoda jest także niezbędna do dzierżawy gdyńskiego terminala przez międzynarodowych gigantów. Warto przypomnieć, że niedawno Bruksela zgodziła się na fuzję Viterry z grupą Bugne, każąc jednak sprzedać tej pierwszej część biznesu olejarskiego, zlokalizowanego m.in. w Polsce” – informuje „Puls Biznesu”, na który powołuje się „Do Rzeczy”.
Sytuacja pokazuje, jak duże znaczenie w strategicznych decyzjach gospodarczych odgrywają zarówno czynniki krajowe, jak i międzynarodowe regulacje. Wyręczenie się Komisją Europejską w kwestii dzierżawy terminala może być dla polskiego rządu wygodnym rozwiązaniem, pozwalającym uniknąć politycznych konsekwencji. Jednocześnie decyzja Brukseli, jak w przypadku fuzji Viterry z grupą Bugne, wskazuje na wyważone podejście do ochrony konkurencji, co może wpłynąć na przyszłość polskiego sektora portowego.