Sztuczna inteligencja zdecyduje o zakupach Polaków podczas Black Friday

Sztuczna inteligencja zdecyduje o zakupach Polaków podczas Black Friday

Dodano: 
Obniżki cen
Obniżki cen Źródło: Unsplash / Artem Beliaikin
36 proc. badanych przez Revolut Polaków przyznało, że AI ma większy wpływ na ich zwyczaje i decyzje zakupowe niż rok temu. W tej dziedzinie jesteśmy liderami w Europie.

Polacy pytają sztuczną inteligencję co kupić na Black Friday i pod choinkę, a AI chętnie odpowiada. Taki schemat zadeklarowało 25 proc. badanych Polaków.

Pytani o motywację odpowiedzieli, że traktują AI jako źródło inspiracji i pomysłów (najwyższa liczba wskazań w Europie), ale częstą motywacją jest również oszczędność czasu (18 proc.) i pieniędzy (21 proc.) – wynika z raportu Revolut Money, na potrzeby którego przepytano 20 tys. respondentów w 20 krajach Europy, w tym 1 tys. osób w Polsce.

AI podpowiada zakupy określonym grupom w Polsce

Na pytanie gdzie robisz większość zakupów w Black Friday tylko 16 proc. badanych Polaków sprostowało, że nie planują wtedy zakupów (to najniższy odsetek wskazań w Europie, obok Włochów – 15 proc.). Większość nie przepuści takiej okazji. 42 proc. badanych Polaków deklaruje, że w Black Friday wybierają sklepy online (to najwyższy wynik w Europie, gdzie średnia to 30 proc.), a co czwarty preferuje sklepy stacjonarne – przodują w nich zwłaszcza Portugalczycy, (39 proc.). Zakupy w aplikacji banku wybiera zaledwie 2 proc. pytanych.

Osoby, które chętnie korzystają w Polsce z podpowiedzi algorytmów to mężczyźni (42 proc.), mieszkańcy województwa lubuskiego (46 proc.) oraz mazowieckiego (45 proc), a także millenialsi (29-44 lat, 46 proc.), którzy wyprzedzają pod tym względem generację Z, czyli osoby w wieku 18-28 lat, (42 proc.).

Czy zakupy z polecenia AI wpływają na kreatywność?

Z usług AI nie chce korzystać 18 proc. respondentów z Polski – częściej kobiety (20 proc.), mieszkańcy warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, małopolskiego (po 25 proc.) i osoby 60+ lat (32 proc.). Głowna obawa to bezpieczeństwo przekazywanych danych. Pozostałe powody są niekiedy zaskakujące.

Jaką czujesz główną obawę przed korzystaniem z AI w trakcie zakupów Black Friday, Cyber Monday i przed Świętami?

  • 13 proc. – o bezpieczeństwo moich danych,
  • 13 proc. – kupując polegam na własnej intuicji,
  • 10 proc. – nie chcę być pod wpływem AI,
  • 10 proc. – AI nie rozumie mojego gustu i stylu
  • 10 proc. – boję się, że AI zabija kreatywność,
  • 9 proc. – wydam więcej niż planuję,
  • 6 proc. – moje prezenty staną się mniej osobiste,
  • 5 proc. – zakupy przestaną być zabawą,
  • 25 proc. – nie mam obaw by korzystać z AI.

Czytaj też:
Black Friday w sieciówkach. Co szykują giganci mody dla Polaków?