Unia Europejska wprowadza znaczące zmiany w przepisach dotyczących kierowców w wieku senioralnym. Nowe regulacje przesuwają granicę wieku, w której można skrócić ważność prawa jazdy, z 50 do 65 lat.
To oznacza, że kierowcy-seniorzy nie będą automatycznie tracili dokumentu po przekroczeniu określonego wieku, lecz nadal będą podlegać obowiązkowym badaniom lekarskim.
Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w kontekście strategii „wizja zero”, zakładającej niemal całkowite wyeliminowanie śmiertelnych wypadków do 2050 roku.
Seniorzy za kierownicą – UE wprowadza nowe zasady
Według nowych przepisów, osoby powyżej 65. roku życia będą musiały przechodzić badania lekarskie co 5 lat. Negatywna opinia specjalisty nie będzie już skutkować automatyczną utratą prawa jazdy – posłowie PE zdecydowali, aby uniknąć dyskryminacji seniorów.
– Nowe przepisy przesunęły wiek kierowców z 50 na 65 lat, kiedy to państwa członkowskie mogą – ale nie są zobowiązane – skrócić ważność prawa jazdy, aby zastosować zwiększoną częstotliwość badań lekarskich, samoocen medycznych lub innych szczególnych środków, w tym kursów przypominających – powiedziała, cytowana przez Dziennik.pl, Dorota Kolińska z biura prasowego Parlamentu Europejskiego.
Wskazała, że ważność prawa jazdy wyniesie 15 lat lub 10 lat, jeśli prawo jazdy będzie działać jako dokument tożsamości.
– Prawa jazdy na samochody ciężarowe i autobusy będą ważne przez 5 lat. Państwa członkowskie będą mogły dla starszych kierowców skrócić ważność prawa jazdy, powiedzmy do 5 lat – wyjaśniała.
Starzenie się a bezpieczeństwo na drodze
Eksperci podkreślają, że wraz z wiekiem u kierowców spada sprawność psychofizyczna, pogarsza się wzrok, słuch i czas reakcji. Dr Ewa Odachowska-Rogalska z Instytutu Transportu Samochodowego wskazuje, że największe zmiany w czasie reakcji pojawiają się w wieku 50–60 lat oraz po 65. roku życia.
– Osoby po 75. roku życia charakteryzują się nawet dwukrotnie dłuższym czasem reakcji w porównaniu do osób młodszych – dodaje.
Zdaniem ekspertki, starsi kierowcy mają większe trudności z oceną pierwszeństwa przejazdu, zawężonym polem widzenia oraz gorszą percepcją odległości, co zwiększa ryzyko wypadków.
Czytaj też:
Emerytury znów w górę. Wiemy, ile wyniosą w 2026
Wpływ zmian na polskich kierowców
W Polsce liczba osób w wieku emerytalnym będzie rosnąć dynamicznie już w najbliższych latach. Obecnie osoby po 60. roku życia stanowią około 17 proc. populacji, a ich udział będzie znacznie wyższy do 2030 roku.
Statystyki Komendy Głównej Policji pokazują, że kierowcy w wieku 60+ spowodowali w 2024 r. 3866 wypadków, w których zginęło 339 osób, a ponad 4300 zostało rannych
Eksperci zalecają rozszerzenie obowiązkowych badań psychologicznych, aby zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego. Świadomy kierowca może bowiem dostosować sposób jazdy, ograniczając prędkość czy wybierając mniej ruchliwe trasy. Nowe przepisy UE wchodzą w życie do 2029 roku, dając państwom członkowskim cztery lata na wdrożenie zmian w krajowych systemach.
Czytaj też:
Będą zmiany w emeryturach. Podwyżka prawie pewnaCzytaj też:
To prawdziwa rewolucja. Emeryci w końcu odetchną
