Dziś obchodzimy Światowy Dzień Wegetarianizmu. Coraz więcej osób rezygnuje z mięsa nie tylko ze względów zdrowotnych, ale także dla dobra planety. Z tej okazji Lidl i WWF Polska przypominają o diecie planetarnej – modelu żywienia opartym na warzywach, owocach i roślinnych źródłach białka, który pomaga ograniczyć negatywny wpływ produkcji żywności na klimat.
Dieta planetarna – zdrowie i klimat w jednym
„Według prognoz Organizacji Narodów Zjednoczonych, do 2050 roku liczba ludności na świecie wzrośnie do 10 miliardów. Przy obecnym modelu produkcji żywności może to oznaczać dalsze wylesianie, intensyfikację hodowli przemysłowej, większe zużycie wody i degradację gleb” – czytamy w komunikacie Lidla.
Sieć wskazuje, że odpowiedzią na te wyzwania jest dieta planetarna opracowana przez zespół naukowców z EAT-Lancet Commission.
Co to jest dieta planetarna?
Dieta planetarna, często określana jako fleksitariańska, łączy troskę o zdrowie człowieka z dbałością o środowisko. Jej kluczowe zasady to m.in. ograniczenie mięsa – zwłaszcza czerwonego – oraz zwiększenie udziału warzyw, roślin strączkowych, pełnoziarnistych produktów oraz lokalnych i sezonowych surowców.
Lidl cytuje badania EAT-Lancet Commission, które pokazują, że dieta planetarna mogłaby zapobiec milionom przedwczesnych zgonów rocznie, zmniejszając ryzyko chorób cywilizacyjnych i ograniczając negatywny wpływ produkcji żywności na środowisko.
Lidl i WWF o zrównoważonym jedzeniu
Polski rynek produktów roślinnych przekroczył już wartość 1 miliarda złotych, a 86 proc. konsumentów wskazuje bariery w dostępie do zdrowej żywności. W odpowiedzi na te wyzwania Lidl zwiększa dostępność produktów roślinnych – od niskoprzetworzonych źródeł białka, przez zamienniki mięsa i nabiału, po gotowe dania.
– Badania pokazują, że potrzebujemy bardziej zrównoważonej produkcji i konsumpcji, zwłaszcza żywności. Aby to osiągnąć, zapewniamy naszym klientom szeroką gamę produktów roślinnych, świeżych owoców oraz warzyw. Równocześnie współpracujemy z lokalnymi rolnikami i dbamy o to, żeby produkty wysokiej jakości były dostępne cenowo dla każdego. Chcemy, by nasze sklepy były miejscem codziennych, małych decyzji, które służą zdrowiu i środowisku – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska.
Czytaj też:
Międzynarodowy Dzień Kawy. W tej sieci napijesz się kawy z certyfikatem
Świadome jedzenie z Lidlem i WWF
Lidl Polska wraz z Fundacją WWF Polska przeprowadził kampanię „Dieta przyjazna planecie”, która dotarła do około 10 mln odbiorców.
„Jej celem było zwiększenie świadomości konsumentów na temat wpływu codziennych wyborów żywieniowych na środowisko. Kampania promowała zasady zróżnicowanego odżywiania, opartego m.in. na produktach roślinnych i ograniczeniu mięsa” – podkreśla sieć w swoim komunikacie.
Czytaj też:
Ekoniespodzianka w Lidlu. Najmłodsi będą zachwyceni!Czytaj też:
Poranna kawa coraz droższa? Eksperci nie mają dobrych wieści