Kaucja nie dla Polaka. Sklepy wciąż nieprzygotowane do odbioru opakowań

Kaucja nie dla Polaka. Sklepy wciąż nieprzygotowane do odbioru opakowań

Dodano: 
Plastikowe opakowania
Plastikowe opakowania Źródło: Unsplash / Nick Fewings
Duże sklepy od początku 2025 roku miały zbierać puste opakowania od klientów i oddawać kaucję. Nic z tego. Wciąż są w lesie z dostosowaniem pomieszczeń i procedurami.

System kaucyjny nie jest gotowy do wprowadzenia w życie – oświadczyła na konferencji prasowej ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Ministerstwo rozważa odsunięcie terminu jego wprowadzenia aż o pół roku – do 1 lipca 2025 roku. Paulina Hennig-Kloska właśnie złożyła autopoprawkę do ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Za tą decyzją – jak podaje Rządowe Centrum Legislacyjne – stoi konieczność dostosowania się branży handlowej do nowych wymogów. Sklepy nie zdążyły przystosować pomieszczeń do odbioru opakowań i nie przygotowały też odpowiednich procedur.

Do sklepu z pustą butelką plastikową, szklaną i z puszką

System kaucyjny w Polsce miał zacząć działać od początku 2025 roku. Jego celem jest zwiększenie poziomu recyklingu i zmniejszenie ilości zmieszanych odpadów komunalnych odbieranych przez gminy. Odbieraniem pustych opakowań i wypłacaniem kaucji miały się obowiązkowo zająć duże sklepy (o powierzchni powyżej 200 metrów kwadratowych). Mniejsze placówki miały pobierać kaucję, a przystąpienie do systemu odbioru opakowań w ich przypadku miało być dobrowolne. Docelowo system kaucyjny ma objąć trzy rodzaje opakowań:

  • butelki plastikowe do 3 litrów,
  • szklane butelki wielorazowego użytku do 1,5 litra,
  • metalowe puszki do 1 litra.

Polacy chcą kaucji za opakowania

Polacy zainteresowani systemem kaucyjnym są w zdecydowanej większości (88 proc), przeciwników tego rozwiązania jest zaledwie 6 proc. Taki sam odsetek badanych nie ma na ten temat zdania – wynika z badan przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia. Jednocześnie część badanych osób uzależnia korzystanie z systemu kaucyjnego od dwóch czynników:

  • miejsca oddawania opakowań,
  • opłacalności.

Preferowaną formą zwrotów opakowań jest zwrot do automatów na opakowania. 35 proc. respondentów obawia się, że ceny produktów w opakowaniach zwrotnych będą wyższe niż dotychczas. Średnio 3 proc. badanych uważa, że nic i nikt nie zmusi ich do oddawania opakowań zwrotnych do sklepu. W przypadku młodych ludzi (od 18 do 24 lat) ten odsetek jest ponad dwukrotnie wyższy i wynosi 7 proc. 6 proc. z grupy młodych obawia się, że na zwrot opakowań nie będzie miało czasu.