Seniorzy chcą oszczędzać i inwestować, ale nie mają jak i w co

Dodano:
Emeryci Źródło: Shutterstock
Za zakupy płaca BLIK-iem, emeryturę sprawdzają na smartfonach i chcą sensownie oszczędzać oraz inwestować. Polscy seniorzy zmieniają stereotypy dotyczące osób starszych, to samo czeka banki i instytucje finansowe.

W przeprowadzonym rok temu badaniu „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów” przeprowadzonym na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich co trzecia osoba w wieku 60+ stwierdziła, że brakuje dla tej grupy atrakcyjnych propozycji oszczędzania lub inwestowania.

Co więcej, seniorzy częściej używają karty płatniczej (debetowej lub kredytowej) niż gotówki. Aż 84 proc. opłaca swoje codzienne zakupy kartami, z tego 52 proc. płaci bezgotówkowo wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Gotówką na zakupach posługuje się tylko 6 proc. ankietowanych.

Starsi Polacy nie śpią na pieniądzach tylko wpłacają je do banku

94 proc. badanych osób ma rachunek osobisty w banku. Prawie połowa seniorów posiada konta oszczędnościowe: 47 proc. badanych w wieku 60+ i 48 proc. osób w wieku 70+. Co trzeci respondent w ramach inwestycji wybiera lokatę.

Kredyt konsumpcyjny jest dla tej grupy wiekowej coraz mniej atrakcyjny. W 2023 roku 27 proc. seniorów było skłonnych ubiegać się o taki kredyt, a w 2024 roku tylko 17 proc.

Umów kredytowych i bankowych nie rozumieją i młodsi i starsi

Na zbyt prawniczy język w umowach, a więc mało zrozumiały poskarżyło się 32 proc. badanych seniorów. 23 proc. zgłosiło w badaniu zbyt skomplikowany opis produktów finansowych oraz niedostateczną ofertę bezpiecznych produktów inwestycyjnych.

Aż 82 proc. seniorów stwierdziło, że korzysta z bankowości internetowej, ale ponad połowa respondentów (55 proc.) oceniło swój poziom wiedzy w zakresie używania Internetu, w tym bankowości internetowej, jako przeciętny. Co ciekawe, 75 proc. respondentów czuje się bezpiecznie w przestrzeni cyfrowej mimo, że co trzeci badany przyznał, że próbowano od niego wyłudzić lub wyłudzono pieniądze albo dane osobowe za pomocą oszustwa internetowego.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...