Obrączką, gotówką, kartą, zegarkiem, okiem. Jak jeszcze zapłacisz wkrótce za zakupy?

Dodano:
Wspólne zakupy Źródło: Unsplash / John
Nowoczesne technologie płatnicze sprawiają, że granica między online i offline będzie zanikać. Handel inwestuje w kolejne metody płatnicze.

Polacy są rozpieszczani prze technologie płatnicze i to ma swoje konsekwencje. Z badania Adyen Retail Report z 2024 roku opublikowanego przez bank.pl wynika, że aż 30 proc. polskich konsumentów nigdy nie nosi przy sobie tradycyjnego portfela, ponieważ korzysta tylko z tego cyfrowego.

Mało tego! Już 73 proc. konsumentów potwierdza, że jeśli preferowana metoda płatności nie jest dostępna, to w ich odczuciu po prostu uniemożliwia to kontynuowanie zakupów.

Omnichannel to przyszłość handlu

Kolejnym etapem w rozwoju strategii sprzedaży staje się strategia Unified Commerce, czyli usługa omnichannel. Umożliwia pełną integrację różnych kanałów sprzedażowych, takich jak sklepy stacjonarne, internetowe, aplikacje czy media społecznościowe w ramach jednej platformy.

Przedsiębiorstwa, które wdrożyły tę strategię, przewidują w tym roku wzrost przychodów średnio o 92 proc., podczas gdy cały sektor detaliczny ma wzrosnąć o 75 proc.

Kartą, gotówką? Nie, okiem, dłonią, twarzą

Aż 46 proc. konsumentów korzysta już z biometrii (odcisku palca lub możliwości rozpoznawania twarzy) do autoryzacji transakcji online. To właśnie płatności biometryczne w nadchodzących latach będą zyskiwać na popularności.

W praktyce oznacza to, że wszystkie punkty sprzedaży — od sklepów stacjonarnych po aplikacje mobilne czy platformy e-commerce — mogą być zintegrowane z technologiami biometrycznymi, eliminując jakiekolwiek fizyczne bariery płatnicze.

Trudno przyjąć do wiadomości fakt, że Niemcy nadal nie korzystają z Blika. Polacy nie tylko nie wyobrażają już sobie zakupów bez tej technologii, ale do wyboru mają także zegarki, obrączki, pierścionki a nawet własne oko. Technologię wykorzystującą biometrię oka w Polsce rozwija PayEye i można go już wykorzystywać w wielu miejscach, na przykład w wybranych sklepach Empiku.

Aplikacja Autopay rozpoczęła pilotaż technologii HandGo – systemu do zakupów biometrycznych przy użyciu dłoni. Specjalny skaner funkcjonuje podobnie jak terminal płatniczy. Różnica polega na tym, że w przypadku HandGo przykładamy dłoń, a nie kartę czy telefon. Po zeskanowaniu, sprzedawca otrzymuje środki z karty, która jest podpięta w aplikacji Autopay. W Polsce do takiego rozwiązania przymierza się sopocki kompleks saun Limitless by Autopay.

Według Fortune Business Insights, w ciągu najbliższych siedmiu lat rynek usług biometrycznych osiągnie wartość na poziomie niemal 35 mld dolarów. Jest o co powalczyć, dlatego brazylijski startup Payface udostępnił już zakupy twarzą.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...