Centralny rejestr Polaków za granicą. Posłuży do szybkiej ewakuacji

Dodano:
Walizka i ładujący się przed podróżą smartfon Źródło: Unsplash / Benjamin R.
Rząd planuje utworzenie centralnego rejestru Polaków za granicą. Pytanie co się stanie z obecnie działającym w Ministerstwie Spraw Zagranicznych systemem Odyseusz?

Ministerstwo Cyfryzacji argumentuje, że nowe rozwiązanie zapewni możliwość sprawnego i bezpiecznego zarządzania w sytuacjach kryzysowych, gdy konieczna jest szybka ewakuacja z zagrożonego regionu.

„Konsul będzie miał dostęp do danych obywatela, w tym adresu pobytu i numeru telefonu, co umożliwi skuteczne działanie w sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji” – wyjaśnia resort cyfryzacji.

Nowy rejestr dla podróżników w MSZ

Jak informuje resort Krzysztofa Gawkowskiego, nowy rejestr będzie prowadzony przez ministra spraw zagranicznych (MSZ) w systemie teleinformatycznym, a dane będzie można przekazać m.in. za pomocą aplikacji mObywatel – i to jest nowa informacja.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych prowadzi już rejestr dla Polaków, którzy wyjeżdżają za granicę w niebezpieczne rejony. To Odyseusz, ale zarejestrować się w nim można tylko wchodząc na stronę internetową MSZ. Jak się okazuje, przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy zawiera zmiany w prawie konsularnym, które są niezbędne do rozbudowy systemu rejestracji podróży zagranicznej Odyseusz. – Ustawa nie tworzy nowego rejestru, a jedynie reguluje zasady przetwarzania danych w istniejącym już systemie – doprecyzowuje rządowy komunikat biuro prasowe MSZ.

Projekt „Rozbudowa systemu Odyseusz” jest dofinansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jego celem jest integracja i rozbudowa e-usług świadczonych poprzez obecnie istniejące: system Odyseusz, aplikację Polak za granicą oraz portal Informacje dla podróżujących.

Nowy system ma być dostępny w formie dedykowanej aplikacji mobilnej, portalu internetowego oraz usługi w aplikacji mObywatel.

Niebezpieczne kierunki podróży warto zgłosić Odyseuszowi

Polacy w każdej chwili powinni zgłosić Odyseuszowi swój pobyt za granicą i to na dwa sposoby:

  • bez zakładania konta, jeśli podróż jest jednorazowa i krótka,
  • zakładając konto w systemie, jeśli wyjazdy są częste lub pobyt za granica będzie długi.

Osoba zarejestrowana otrzyma newsletter z resortu, i kontakt w razie sytuacji kryzysowej. Dane osobowe z Odyseusza ministerstwo automatycznie usuwa po 14 dniach od zakończenia podróży lub najpóźniej po 365 dniach od ostatniego logowania na konto.

Rekomendacje MSZ dla osób wyjeżdżających w niebezpieczny rejon świata:

  • Utrzymuj kontakt z rodziną (telefon, e-mail, SMS). Ustal przed wyjazdem w jakich okresach i na jak długo mogą wystąpić przerwy w kontaktach, tak aby nie wzbudzać niepokoju.
  • Ustal z rodziną specjalne hasło lub kod, którego użyjesz w rozmowie telefonicznej lub korespondencji, aby poinformować, że jesteś w niebezpieczeństwie.
  • Jeżeli poczujesz się zagrożony w miejscu pobytu za granicą (ktoś Cię śledzi, grozi) natychmiast skontaktuj się z najbliższym komisariatem policji. Nie wahaj się prosić o pomoc.
  • W przypadku utraty paszportu lub dowodu osobistego skontaktuj się z urzędem konsularnym. Konsul, po potwierdzeniu danych z wniosku,możewydać paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu.
  • Jeżeli utraciłeś środki finansowe możesz skorzystać z pomocy najbliższego polskiego urzędu konsularnego. Konsul ułatwi kontakt z krewnymi lub znajomymi, którzy prześlą Ci pieniądze za pośrednictwem banku lub firmy świadczącej tego rodzaju usługi.
  • W uzasadnionych przypadkach, jeżeli nie ma innych możliwości przekazania pieniędzy, konsul może wypłacić kwotę, jaka zostanie wpłacona przez krewnych lub znajomych na konto Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...