PKP Intercity odnawia tabor. Składy pociągnie 20 nowych lokomotyw
Na polskie tory wyjedzie 20 nowych modeli lokomotyw Griffin, które pociągną składy pasażerskie PKP Intercity. Spółka ogłosiła, że otrzymała od zakładów Newag dwie ostatnie sztuki, z zamówionych 20 szt.
Nowe lokomotywy dla PKP Intercity
W sierpniu 2022 r. ogłoszono przetarg na dostawę jednosystemowych lokomotyw elektrycznych. W marcu 2023 r. podpisano umowę z firmą NEWAG z Nowego Sącza, która miała dostarczyć pojazdy dla PKP Intercity. Już w grudniu tego samego roku przewoźnik odebrał pierwszą lokomotywę. Zgodnie z początkowymi założeniami przetargu, wszystkie lokomotywy (EU160 Griffin) miały zostać dostarczone w ciągu maksymalnie 30 miesięcy od momentu zawarcia kontraktu. Jednakże, dzięki przyspieszeniu realizacji, cały tabor został przekazany w krótszym czasie – w ciągu zaledwie 19 miesięcy.
Lokomotywy Griffin zostały przekazane do Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni i włączone do regularnych połączeń. Z północnej części kraju obsługują trasy do miast takich jak Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Zielona Góra, Kraków oraz Zakopane – informuje PKP Intercity.
Lokomotywy typu Griffin w składzie PKP
„Wielosystemowy Griffin to pierwszy pojazd trakcyjny z platformy czteroosiowych lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych, dających użytkownikom cały wachlarz możliwości transportowych i technicznych. Lokomotywa przeznaczona jest do prowadzania pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h, oraz pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h” – czytamy na stronie producenta, polskiej firmy z Nowego Sącza Newag.
Z informacji przekazanych przez PKP Intercity wynika, że nowe lokomotywy zastąpią starsze modele, które obecnie mogą rozwijać prędkość do 125 km/h. W taborze PKP Intercity znajduje się obecnie 50 lokomotyw typu Griffin.