Zakupy w lumpeksach. Czego najczęściej szukają Polacy?

Dodano:
Używana odzież Źródło: Unsplash / Crew
Ta działalność przestaje się opłacać, głównie z powodu wyższych kosztów transportu oraz podwyżki płacy minimalnej. Ale trzy czwarte Polaków uważa, że kupowanie ubrań używanych będzie trendem rosnącym, 73 proc. twierdzi, że powodem trendu wzrostowego będą ogólnoświatowe problemy z nadprodukcją ubrań, 72 proc. postrzega to jako “smart shopping”.

Jedna piąta Polaków kupuje większość lub wszystkie ubrania używane, a ponad 40 proc. odwiedza second handy równie często lub częściej niż sklepy z nową odzieżą. 5 proc. badanych podczas dokonywania zakupów odzieżowych wybiera wyłącznie te “z drugiego obiegu”. To wnioski z badań prof. Dominiki Maison zrealizowanego w ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna.

– Polacy w lumpeksach kupują też z powodu chęci ochrony środowiska. Jak wiadomo, przemysł odzieżowy należy do czołówki tych, które w sposób negatywny wpływają na zanieczyszczenie środowiska, a odzież używana to taka odpowiedź na to zjawisko – mówi Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet. Zdaniem prof. Dominiki Maison Polakom podczas zakupów odzieży używanej najczęściej towarzyszą dwie motywacje: modowa oraz finansowa.

W poszukiwaniu oryginalności

Polacy w second handach szukają własnego stylu (24. proc. badanych), dlatego na rynku mamy coraz więcej „ekskluzywnych” sklepów z używaną odzieżą (stacjonarnych i online), w których zakupy wcale nie muszą być tanie, a często wśród ubrań można znaleźć wręcz designerskie egzemplarze. Takich perełek poszukuje około 15 proc. klientów sklepów z odzieżą używaną. – Korzystanie z ubrań z „drugiego obiegu” jest coraz mocniej wspierane przez influencerów modowych i ekologicznych – tłumaczy wyniki badania prof. Dominika Maison.

Motywacja finansowa oznacza chęć zaoszczędzenia pieniędzy i towarzyszy ona 22 proc. przepytanych osób. Co ciekawe dominuje ona wśród osób młodych oraz postrzegających negatywnie swoją sytuację materialną. Jednocześnie kupowanie ubrań w lumpeksach nie jest już postrzegane jako przejaw biedy przez 71 proc. Polaków. 69 proc. badanych nie uważa, że zakupy w takim miejscu świadczą o złym stanie gospodarki.

Kobiety i młode osoby kochają zakupy w lumpie

Kupowanie ubrań z drugiego obiegu bardziej lubią kobiety i osoby młode, ale też osoby postrzegające swoją sytuację materialną jako złą. Tylko 1/3 Polaków twierdzi, że wcale nie kupuje odzieży używanej. Co ciekawe, liczba sklepów z odzieżą używaną systematycznie w Polsce spada. Latem ubiegłego roku było ich 13,8 tys.

Dane z ostatnich 20 lat pokazują, że zamknięto blisko 10 tys. punktów sprzedaży odzieży używanej, a średnio co miesiąc zamykano ponad 400 sklepów. Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet zaznacza, że w ciągu ostatnich trzech lat zawieszono działalność ponad 1 tys. sklepów, z których zaledwie 1 proc. wznowił działalność, reszta pozostaje zawieszona lub została zlikwidowana. Do zamykania lub zawieszenia działalności zmuszają właścicieli coraz wyższe koszty, dlatego handel odzieżą używaną przenosi się po prostu do Internetu.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...