Polskie drogi dla aut bez kierowców. Postępu nie zatrzymasz
Samochód autonomiczny porusza się samodzielnie wykorzystując zaawansowane systemy i czujniki do rozpoznawania otoczenia, planowania trasy i kontrolowania jazdy. Wszystko bez udziału kierowcy.
W takim pojeździe to systemy komputerowe, czyli algorytmy i czujniki przejmują kontrolę nad jazdą, w tym nad przyspieszaniem, hamowaniem, skręcaniem i utrzymywaniem pasa ruchu. Niebawem trafią na polskie drogi.
Postępu technicznego Polska nie zatrzyma
– Musimy mieć pewność, że nowe pomysły naukowców i przedsiębiorców z branży badań i rozwoju przemysłu motoryzacyjnego są bezpieczne w ruchu drogowym, konieczne są zatem przepisy pozwalające na testowanie nowych rozwiązań – tłumaczył wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, komentując przyjęcie przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.
Jak podkreśla rząd, nowe przepisy mają charakter innowacyjny i deregulacyjny. To inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury.
Kto w Polsce pracuje nad autonomicznymi pojazdami?
Po sześciu miesiącach od opublikowania przepisów w Dzienniku Ustaw na polskich drogach będzie można prowadzić prace badawcze z udziałem pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych. W Polsce są już instytucje zaangażowane w badania nad pojazdami autonomicznymi:
- Instytut Transportu Samochodowego (ITS) - prowadzi badania nad nowymi technologiami w rzeczywistych warunkach ruchu, badania z udziałem kierowców w symulatorach jazdy oraz prace nad komunikacją pojazdów z infrastrukturą (V2X).
- Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) - we współpracy z miastem Jaworzno pracuje nad testami pojazdów autonomicznych na drogach publicznych,
- Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) i Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) - wspierają rozwój i wdrażanie pojazdów autonomicznych w Polsce.
- Uczelnie wyższe - współpraca z przemysłem i instytutami badawczymi.
Technologie, na jakich opierają się samochody autonomiczne, są już od lat stosowane w autach, którymi jeżdżą Polacy. To rozbudowane systemy asystujące podczas parkowania, czy systemy odpowiadające za trzymanie się wyznaczonego pasa ruchu podczas jazdy.