Zastrzeżenia do 75 proc. skontrolowanych lokali. Polacy są oszukiwani

Dodano:
Posiłek Źródło: Unsplash / Dan Gold
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził 626 lokali gastronomicznych – aż w 75 proc. stwierdził nieprawidłowości. Teraz uczy Polaków jak ich uniknąć.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ujawnił wyniki kontroli Inspekcji Handlowej, która dotyczyła lokali gastronomicznych w Polsce. Wierzyć się nie chce.

UOKiK podaje, że najwięcej uchybień dotyczyło braku cennika i braku informacji o ilości potrawy lub napoju. „Stwierdziliśmy też nierzetelną obsługę – porcje były za małe lub użyto innego składnika niż zadeklarowany w menu” – dodaje UOKiK. Ser feta to nie to samo co ser typu feta, a oscypek to nie to samo co ser wędzony.

Gramatura zawsze powinna dotyczyć dania po przygotowaniu

Nieprawidłowości dotyczące wyraźnego oznaczania cen odnotowano w 354 przypadkach, czyli w ponad połowie skontrolowanych lokali. W 143 lokalach posłużono się wadliwymi urządzeniami pomiarowymi – to niemal 23 proc. przypadków. Pracownicy zamiast legalizowanych wag korzystali z urządzeń domowych.

– Pamiętajmy o tym, że gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu, a nie przed przygotowaniem, a konsument powinien otrzymać cennik przed złożeniem zamówienia – podkreśla rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.

Klient powinien także znać cenę za opakowanie na wynos przed złożeniem zamówienia, podobnie jak wysokość opłaty za serwis.

Finansowe straty klientów barów i restauracji

„Nierzetelną obsługę konsumentów stwierdzono w 17 proc. lokali” – podał UOKiK w raporcie. Wśród przykładów wymieniono:

  • 156 gramów mniej frytek – to strata 8,32 zł na klienta,
  • mniejsza o 65 gramów sałatka cezar z kurczakiem to szkoda wynosząca 7,96 zł,
  • burger o wadze zaniżonej o 78 gramów,
  • brak opłat za jednorazowe opakowanie – 43 przypadki na 527 (8,2 proc.),
  • naruszenie ustawy o ochronie zdrowia – 48 przypadków na 622 (7,7 proc.).

Raport to nie wszystko. Z powodu błędnych informacji o cenach wystawiono 163 decyzje o karach na łączną kwotę ponad 177 tys. zł, a także 110 mandatów na ponad 17 tys. zł. Urząd skierował także 55 wniosków do sądów rejonowych o ukaranie sprawców wykroczeń i nakazał właścicielom lokali gastronomicznych wyeliminowanie wykrytych nieprawidłowości.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...